Hotel gesloten door corona: accepteren van wijziging of kosteloze annulering? - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Hotel gesloten door corona: accepteren van wijziging of kosteloze annulering?

Door: | 2 juli, 2020

Nu we weer mogen reizen, worden reisorganisaties op verschillende bestemmingen geconfronteerd met wat opstartproblemen, zegt de ANVR. Dit levert een nieuwe uitdaging op met betrekking tot de vraag of de reis door mag gaan of (kosteloos) geannuleerd moet worden. Wat nu bijvoorbeeld als een hotel niet open gaat in verband met het coronavirus, maar er wel een alternatief geboden kan worden. Heeft de klant dan nog steeds recht op een kosteloze annulering?

​In het licht van de huidige situatie stelt de ANVR dat een reiziger niet per definitie het recht heeft om een reis kosteloos te annuleren, wanneer er sprake is van een wijziging van het hotel. Gezien de huidige situatie kan en mag wat meer worden gevraagd van de flexibiliteit van de klant. Het moet hierbij wel echt gaan om een gelijkwaardig alternatief, zoals aangegeven in artikel 7.4. van de ANVR- reisvoorwaarden.

‘Om dit te toetsen, kijken we naar de drie genoemde criteria, namelijk de situering van de accommodatie, de aard en klasse van de accommodatie en de aangeboden faciliteiten. Daarnaast dient rekening gehouden te worden met de samenstelling en de eventueel bevestigde persoonlijke eigenschappen van het reisgezelschap. Word je als reisorganisatie geconfronteerd met de sluiting van een hotel, kijk dan goed naar de omstandigheden van het geval en de mogelijkheden die je de klant kunt bieden. Een alternatief moet wel echt een passend alternatief zijn.’

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel