
Rederij Holland Norway Lines BV, die woensdag uitstel van betaling aanvroeg, is geen deelnemer van SGR. Klanten met een (reis)overeenkomst met Holland Norway Lines BV kunnen daarom geen beroep op het garantiefonds doen.
Dat meldt SGR op haar website. Het garantiefonds zegt via de pers te hebben vernomen dat er door Holland Norway Lines BV uitstel van betaling is aangevraagd. ‘Op dit moment weten wij niet meer dan dat.’
Dochteronderneming HNL Travel BV, een op papier afzonderlijke onderneming die pakketreizen aanbiedt, is wel SGR-deelnemer.
SGR kan uitkeringen doen aan consumenten als een SGR-deelnemer failliet is of bij SGR financieel onvermogen heeft aangemeld. Op dit moment is daar voor HNL Travel BV geen sprake van. SGR kan op dit moment dus niets doen, schrijft SGR.
‘Als HNL Travel BV financieel onvermogen bij SGR aanmeldt of failliet wordt verklaard dan zal SGR klanten met een (reis)overeenkomst met HNL Travel BV te hulp komen.’
De directie van de rederij lijkt hoop te houden op een latere voortzetting van de activiteiten.
Op zijn website meldt Holland Norway Lines dat ‘in dit stadium’ niet alle afvaarten zijn geannuleerd.
‘De door de Nederlandse wet aangewezen bewindvoerder zal proberen een kortetermijnoplossing voor Holland Norway Lines te vinden die de toekomstige afvaarten veilig zou kunnen stellen. Zodra er meer informatie is over de afvaarten van de komende weken en maanden, zullen wij dit op de website plaatsen en contact opnemen met onze passagiers per e-mail.’
(Foto Shutterstock).