
Holland America Line gaat over twee jaar vaker vanaf Amsterdam varen. Momenteel doen de schepen van HAL nog maar sporadisch Amsterdam aan, maar met ingang van 2027 zijn er 15 afvaarten per jaar vanuit de hoofdstad.
Dat verklaarde Nico Bleichrodt, Vice President International Sales & marketing, zaterdag tijdens een bijeenkomst aan boord van het ms Rotterdam. Het vlaggenschip van HAL, dat in oktober 2021 in de vaart is gekomen, lag afgemeerd bij de Passenger Terminal Amsterdam. Het zusterschip de Nieuw Statendam meert zondag aan bij de PTA. Op die manier krijgen Amsterdammers alvast een voorproefje.
Voor de afvaarten vanuit Amsterdam zet HAL met ingang van 2027 een derde schip in: de Zuiderdam maakt vanaf dat jaar cruises vanuit de hoofdstad naar Noord-Europa. De vaarperiode is van mei tot half augustus. De Zuiderdam, in de vaart sinds 2002, heeft een lengte van 285 meter en een capaciteit van ruim 1.900 passagiers en 800 bemanningsleden. Het schip vaart momenteel routes in Noord-Amerika
Dat Holland America Line weer voor meer afvaarten vanuit de hoofdstad kiest, heeft alles te maken met de populariteit van vertrek uit Nederland. De schepen van HAL, de Rotterdam en Nieuw Statendam, vertrekken momenteel vol vanuit Nederland. Ondertussen groeit de cruisemarkt in Nederland. Dat maakt de komst van een derde schip in 2027 noodzakelijk.
Het aantal afvaarten van HAL vanuit Nederland stijgt hiermee in 2027 naar 55. Dit jaar zijn er 32 afvaarten en in 2026 zijn er 41 afvaarten vanuit Nederland.
Met de komst van de Zuiderdam in 2027 zijn ook afwijkende cruiselengtes mogelijk. De Rotterdam maakt 7-daagse cruises, terwijl de Nieuw Statendam 14-daagse cruises biedt. De Zuiderdam gaat daar tussenin zitten, met cruises van 10 of 11 dagen.
Het aantal bedden van Holland America Line vanuit Nederland komt in 2027 uit op 128.000. Dat is net zoveel als het totale aantal Nederlandse cruisepassagiers in 2024, merkt Bleichrodt op.
Holland America Line ontving zaterdag ruim 30 lokale en regionale politici en ondernemers aan boord van de Rotterdam voor een werkbezoek met presentatie, rondleiding en lunch. Onder was hen ook Esther Rommel, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor Ruimtelijke Ontwikkeling, Economie, Havens en Recreatie (VVD).
‘De cruisesector ligt onder een vergrootglas. Met onze uitnodiging willen we politici en ondernemers laten zien wat we nu feitelijk doen’, aldus Bleichrodt.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Hij doelde daarmee mede op de plannen van de gemeente om de Passenger Terminal Amsterdam vanuit het centrum te verplaatsen naar een andere locatie. De huidige locatie van de PTA, waar cruiseschepen afmeren, bevindt zich op loopafstand van het centrum.
Het is de bedoeling dat de PTA in 2035 vanaf de huidige locatie bij de Piet Heinkade verhuist naar een plek buiten het centrum, mogelijk naar de Coenhaven. Tot die tijd blijft de terminal in gebruik op de huidige locatie, maar wel met één in plaats van twee ligplaatsen. Hiermee wil de gemeente stedelijke overbelasting tegengaan. Op last van de gemeente wordt het aantal calls vanaf 2026 beperkt van maximaal 190 naar maximaal 100.
Een onderzoek naar een eventuele verplaatsing van de PTA is momenteel gaande. De uitkomst hiervan moet nog dit jaar bekend worden, zegt Dick de Graaff, directeur van Cruise Port Amsterdam tegen TravMagazine.
Bleichrodt benadrukte in zijn presentatie de economische impact van Holland America Line. Die liegt er niet om. ‘Jaarlijks brengen wij 260 miljoen euro in het laatje van de Nederlandse economie. Dat zijn zowel directe- als indirecte bestedingen, zoals taxi’s, restaurants, souvenirverkoop, maar ook onze toeleveranciers die meeprofiteren.’
De Rotterdam van HAL was zaterdag aangesloten op de nieuwe walstroominstallatie van PTA, die 36 miljoen euro heeft gekost. Hierdoor konden de motoren van het schip worden uitgeschakeld.
In 2027 wordt walstroom verplicht voor cruiseschepen die bij PTA afmeren. Sinds juni 2025 is een walstroominstallatie optioneel, om emissies en geluidsoverlast tegen te gaan. Dit beleid past in het meerjarenplan van PTA, om op termijn de meest duurzame cruiseterminal van Noordwest-Europa te worden.
Bleichrodt zou het toejuichen als de PTA op de huidige locatie zou blijven. Hij noemt de huidige locatie van de terminal in alle opzichten perfect, met de nabijheid van Schiphol en het NS-station Amsterdam Centraal. Daarnaast is Amsterdam een gewilde bestemming.
Later meer.
Foto: Nico Bleichrodt op de brug van de Rotterdam met kapitein Jeroen Baijens (Foto’s TravMagazine/Theo de Reus).
Geef een reactie