
Bij het familiebedrijf Pelikaan Travel Group (anno 1936) werken vader John (bijna 59) en zoon Justin Goverde (23) sinds anderhalf jaar zij aan zij. Met vijf reisbureaus (waarvan één franchise), een consumentenwebsite, bijna 50 zelfstandige reisagenten onder het label ReisCreaties en de afdeling Groepsreizen & Incentives is Pelikaan Travel Group een begrip in Noord-Brabant én Hillegom. Een goed gesprek met inmiddels de derde en vierde generatie van het familiebedrijf.
Je zal maar als vader en zoon de hele dag met elkaar moeten samenwerken. Of valt het wel mee?
John Goverde aarzelt geen moment met zijn antwoord: ‘Het is vooral heel erg leuk. Het persoonlijke aspect speelt ook mee, naast het zakelijke. Bij mijn vader en mij waren er vroeger veel meer botsingen. Ik merk dat Justin en ik beter met elkaar op dezelfde lijn zitten. Het is een andere tijd en ik ben in de loop der jaren ook wat flexibeler geworden, denk ik. Justin is heel ambitieus en komt met frisse ideeën die hij echt vanuit het perspectief van zijn generatie brengt. Hij heeft een hele andere kijk op de marketingkant bijvoorbeeld en daar kan ik veel van leren. Het houdt me scherp en geeft me nieuwe inzichten.’
Bij zijn werkzaamheden in het familiebedrijf staat Justin onder directe aansturing en begeleiding van operationeel directeur, Bert Thijssen. Hij is ondertussen ruim drieënhalf jaar werkzaam bij de Pelikaan Travel Group, waar hij zijn carrière in 1984 startte. ‘Dit draagt bij aan de rust en respect die er is tussen vader en zoon’, zegt John.
Justin, had je eigenlijk een keus of stond het voor jou al vast dat je in het familiebedrijf zou gaan werken?
Justin: ‘Het was niet mijn plan om direct na mijn studie in het bedrijf te stappen. Ik wist al vroeg dat ik iets met commerciële economie en marketing wilde doen en was eerst vooral op zoek naar stages en werkervaring. Maar tijdens mijn opleiding ontdekte ik steeds meer de waarde van ons familiebedrijf en de unieke plek die we hebben. Het feit dat Pelikaan al generaties in de familie is en een sterke reputatie heeft, maakt het extra bijzonder. Het voelde eigenlijk steeds beter om mijn steentje bij te dragen. Ik merk nu dat ik veel kan leren van mijn vader en onze medewerkers, die soms al decennialang in het bedrijf werken. Het is echt een dynamische leeromgeving.’
John, zie je verschil tussen jullie beiden als ondernemers?
John: ‘Justin is heel gedreven en analytisch en hij denkt veel meer vanuit data dan ik gewend ben. Waar ik vroeger misschien meer op mijn intuïtie afging, onderzoekt hij zaken die ik als vanzelfsprekend beschouw. Dat brengt een mooie balans in het bedrijf. Ik kom uit een generatie waarin we vooral hard werkten en er altijd waren voor het bedrijf; ik was altijd de eerste die ’s ochtends arriveerde en de laatste die ’s avonds vertrok. Justin werkt ook hard, maar hij zoekt meer naar een balans en is veel resultaatgerichter in kortere tijd. Dat is de productiviteit die ik in hem bewonder. Het inspireert me om zelf ook mee te bewegen.’
Justin, hoe kijk jij naar de uitdagingen van een fysiek reisbureau in de huidige tijd?
Justin: ‘We merken inderdaad dat klanten nog steeds vaak denken dat een reisbureau duurder is dan wanneer zij online boeken, terwijl dat niet zo is. Wat we bieden, is juist een enorme meerwaarde door onze expertise. Onze medewerkers hebben de bestemmingen vaak zelf bezocht en kunnen persoonlijk advies geven. Als een klant bijvoorbeeld een rondreis door Thailand overweegt, kunnen ze met iemand van ons praten die die reis zelf heeft ervaren en weet wat ze kunnen verwachten. Ik denk dat dit een uniek voordeel is dat online moeilijk te evenaren is.’
John: ‘Dat is precies het punt. Wij willen dat klanten de waarde van dat persoonlijke advies blijven inzien. Bij ons draait het om maatwerk en om het vinden van een reis die écht bij iemand past. We hebben in Breda een reisbureau dat bekendstaat om zijn maatwerk en verre reizen. Hoewel dat een goed imago is, willen we er ook zijn voor de vakanties naar Spanje of Griekenland. Onze uitdaging is om mensen te blijven trekken naar het reisbureau, ook voor die bestemmingen.’
Wat doen jullie om dat beeld te veranderen?
Justin: ‘We hebben onlangs besloten om alle reisbureaus een makeover te geven, waardoor ze veel uitnodigender zijn geworden. De vestigingen hebben nu open werktafels in plaats van balies en zijn ingericht met mooie sfeerbeelden. We hebben geprobeerd een drempel weg te nemen en te laten zien dat iedereen welkom is voor elk type reis. Daarnaast zetten we nu actief in op community-building en zichtbaarheid. Alle winkels zijn actief met informatieavonden voor klanten, nemen deel aan lokale activiteiten en laten van zich horen wanneer dat nodig is.’
John: ‘En dat werkt. Die avonden zijn een groot succes. Zo hadden we onlangs een evenement waarbij deelnemers van een wandeltocht door de Bollenstreek bij ons in Hillegom een goodiebag konden ophalen. We hebben er in ons reisbureau 800 uitgedeeld. Dit zorgde niet alleen voor veel bezoekers, maar leverde ook extra inschrijvingen op voor onze nieuwsbrief. Deze community-aanpak werkt echt in ons voordeel en zorgt ervoor dat we in contact blijven met de mensen in de buurt. De medewerkers zijn heel actief en zijn gekend door de klanten.’
Hoe zorgen jullie ervoor dat het bedrijf klaar is voor de toekomst? Is er een taakverdeling?
John: ‘Ik wil de komende jaren langzaam meer op de achtergrond gaan werken. Mijn vader heeft het bedrijf ook overgedragen toen hij 58 jaar was en dat was een mooie leeftijd. Ik ben nu bijna 59 jaar en werk nog steeds met veel plezier, maar ik wil meer tijd vrijmaken voor andere dingen. Justin pakt het goed aan en dat geeft rust en vertrouwen voor de toekomst. Op die manier kunnen we samen de directie vormen, geassisteerd door Bert Thijssen en Remco Bergwerff. En niet te vergeten; een hecht, betrokken en gemotiveerd team van collega’s.’
Justin: ‘Het is inderdaad nog vroeg om echt een vaste rolverdeling te maken, maar we werken er wel naartoe dat we straks samen de directie vormen. Ik loop momenteel nog alle afdelingen door via een soort traineeship en neem overal zoveel mogelijk kennis op. Zo ben ik nu bij de HR-afdeling en ga ik straks door naar marketing, wat echt mijn vakgebied is. Uiteindelijk zullen we samen een goede rolverdeling vinden waarin we elkaar aanvullen.’
Hoe staat het met de andere afdelingen, zoals de ZRA’s van ReisCreaties en Suntip?
John: ‘De komende jaren wil ik ook blijven focussen op de expansie van ReisCreaties, onze franchiseformule voor zelfstandige reisagenten. Deze tak groeit elk jaar gestaag en past heel goed in het concept van persoonlijk advies. We hebben nu 50 aangesloten ZRA’s en willen niet te groot worden. Onze reisagenten kunnen zelfstandig werken, maar profiteren van de kracht en het netwerk van de Pelikaan Travel Group. Dit soort modellen biedt ook een zekere flexibiliteit in een tijd waarin online steeds groter wordt, zonder het persoonlijke te verliezen.’
Justin: ‘Met de website Suntip blijven we inzetten op een toegankelijke en gebruiksvriendelijke online ervaring voor klanten. We zijn nu bezig met een platformkeuze waarmee we Suntip verder toekomstbestendig kunnen maken. Ik zie hier een mooie synergie tussen het fysieke en het digitale aspect van ons bedrijf.’
Waarin vinden jullie elkaar als vader en zoon?
Justin: ‘Wat ik van mijn vader heb geleerd, is de waarde van hard werken en doorzetten. Hij heeft me altijd laten zien dat je een bedrijf alleen succesvol kunt maken als je er echt volledig voor gaat. Mijn vader heeft er alles aan gedaan om het bedrijf gezond te houden, ook tijdens moeilijke tijden zoals de coronapandemie. Ik vind dat bewonderenswaardig en probeer die mentaliteit ook mee te nemen.’
John: ‘Van mijn vader heb ik vroeger altijd geleerd dat je alleen iets kunt kopen als je geld in je portemonnee hebt. Dat klinkt heel simpel, maar het is een levensles die me geholpen heeft om het bedrijf zonder schulden uit te bouwen. Ik heb altijd geïnvesteerd met eigen middelen, en dat geeft stabiliteit. Ik ben blij dat Justin die aanpak begrijpt en respecteert.’
Justin: ‘Daarnaast is mijn vader iemand die mensen motiveert en altijd openstaat voor nieuwe ideeën. Hij geeft me de ruimte om mijn eigen ideeën uit te werken, met uiteraard een kritische blik wanneer dat nodig is. Dat werkt goed. We delen de wil om het familiebedrijf op een duurzame manier te laten groeien.’
Wat is jullie ambitie voor de toekomst?
John: ‘Mijn droom is om Pelikaan Travel Group op lange termijn succesvol en gezond over te dragen aan Justin. Ik wil dat de goede naam die het bedrijf nu heeft behouden blijft en dat we blijven meegroeien met de markt. Het is mijn grote wens dat we volgend jaar alle bedrijfsonderdelen op één locatie kunnen samenbrengen, natuurlijk met uitzondering van de reiswinkels buiten Zevenbergen. Dat zou een kroon op mijn werk zijn. Wat daarna zeker nog niet klaar is.’
Justin: ‘Ik wil Pelikaan Travel Group verder ontwikkelen op het gebied van marketing en innovatie. Ik wil dat we nog zichtbaarder worden en dat mensen ons zien als dé plek voor zowel persoonlijke als online service. Mijn bucketlist is ook gevuld met plekken die ik nog wil bezoeken. Reizen en de wereld ontdekken blijven een grote drijfveer voor mij, zowel persoonlijk als zakelijk.’
Wat is jullie visie op de reiswereld van de toekomst?
John: ‘De reiswereld verandert voortdurend. De laatste jaren zijn de kosten flink gestegen, en dat maakt het lastig om winstgevend te blijven. Ik zou graag willen dat de toegevoegde waarde van fysieke reisbureaus meer wordt erkend. Ik denk dat de meerwaarde van persoonlijk contact iets is wat we moeten blijven benadrukken, want het maakt reizen echt waardevoller.’
Justin: ‘Ik geloof dat we ook met technologie en innovatie moeten blijven meegroeien, zonder de persoonlijke touch te verliezen. Klanten willen de wereld zien, maar hebben ook behoefte aan het gemak van online. De uitdaging is om die combinatie te vinden en te versterken. Dat zie ik als de toekomst van ons bedrijf.’
Wat zou je doen als je niet bij Pelikaan werkte?
Justin: ‘Ik heb erover gedacht om fysiotherapie te studeren, maar ik was toen al met de opleiding commerciële economie gestart. Dus dacht ik: misschien is dat ook niet alles. Maar ik denk of fysiotherapie of echt iets in marketing.’
John, vol overtuiging: ‘Een auto-poetsbedrijf runnen. Dat deed ik vroeger al als kind. Wij hadden vroeger een tankstation bij ons voor de deur. Mijn vader zat naast de woning in een kantoor. Daar stonden ook taxi’s en was een wasruimte. Ik was een jaar of tien of twaalf en toen waste ik op zaterdag de auto’s van klanten die aan de pomp kwamen. Daar heb ik altijd veel voldoening uitgehaald. En nog steeds. Mijn auto zal je nooit vuil zien.’
Wat zou je veranderen als je de baas van de reiswereld was?
John: ‘Dan zou ik een pleidooi houden voor hoe mooi reizen is. De wereld ontdekken heeft een bijzondere waarde voor mensen, en het helpt om andere culturen en mensen te begrijpen. Die positieve kant zou meer aandacht mogen krijgen. We moeten als reisbranche samenwerken aan een duurzame toekomst, zodat we deze ervaringen ook voor toekomstige generaties kunnen behouden.’
Justin: ‘Ik zou meer mensen willen laten zien dat je via reizen de wereld ook kunt helpen. We ondersteunen lokale gemeenschappen door te reizen en dat heeft waarde. Ik geloof dat er veel mooie dingen mogelijk zijn als we met de juiste mindset reizen. Die boodschap zou ik meer naar voren willen brengen.’
Dit interview is verschenen in TravMagazine week 49, 8 december.