
De herbenoeming van topman Pieter Elbers bij KLM zorgt op z’n zachtst gezegd voor onrust binnen de airline. Volgens de Telegraaf is zelfs sprake van een machtsstrijd binnen Air France-KLM.
Op 19 februari moet het bestuur van Air France-KLM besluiten of Elbers in april een volgende termijn voor vier jaar krijgt, zo citeert de krant ingewijden. Dit is spannend, omdat het niet zou boteren tussen Elbers en bestuursvoorzitter Ben Smith van Air France-KLM, die in september vorig jaar is aangetreden.
De benoeming van Smith leek vorig jaar nog een uitkomst voor KLM te zijn, aangezien de Canadees de eerste CEO van de luchtvaartcombinatie is die niet uit Frankrijk komt. Dat zou tevens het aloude wantrouwen tussen Amstelveen en Parijs reduceren.
Toch lijkt Smith vooral zijn eigen koers te varen, zonder daarbij de top van KLM te betrekken. Een aangekondigde bevordering van KLM-CEO Elbers tot plaatsvervanger van Smith is nog steeds niet bevestigd. De Canadees zou in ruil voor die benoeming zitting willen in de raad van commissarissen van KLM, iets wat volgens Amstelveen echter in strijd is met de Nederlandse regels voor corporate governance, zo meldt het FD in een analyse. Ook blijft het volgens de zakenkrant ‘oorverdovend stil’ over de herbenoeming van Elbers, wiens vierjarige termijn als CEO van KLM in april/mei afloopt.
Topman Smith kwam afgelopen maandag over uit Parijs om KLM’ers bij te praten over zijn plannen. Volgens het FD lijkt het erop dat hij vooral meer verwarring heeft gezaaid. In Franse kranten waren berichten verschenen over plannen om Air France te verheffen tot het A-merk binnen de groep en KLM te bombarderen tot prijsvechter voor de vakantiemarkt. Smith ontkende bij zijn bezoek in alle toonaarden plannen om van KLM een prijsvechter te maken, maar was vaag over wat zijn strategie dan wel is.
Jaarcijfers
Ondertussen kondigt de herbenoeming van Pieter Elbers zich aan. Zoals gezegd moet het bestuur van Air France-KLM op 19 februari besluiten of Elbers in april een volgende termijn voor vier jaar krijgt. Eén dag na het besluit presenteert het bedrijf de jaarcijfers, die naar verwachting voor driekwart door KLM worden gedragen, meldt de Telegraaf.
Elbers, die als CEO goede resultaten heeft laten zien, ligt goed binnen KLM. Dat wordt bevestigd door het feit dat de Raad van Commissarissen van KLM en de ondernemingsraad hem willen herbenoemen tot CEO.
Smith werkt samen met een kleine groep getrouwen. Het FD noemt de naam van Angus Clarke, een Australiër die ooit bij Qantas werkzaam was en die Smiths rechterhand was bij diens vorige baan als operationeel directeur van Air Canada. Clarke wordt per 1 februari verantwoordelijk voor de strategie van Air France-KLM.
Smith heeft ondertussen zijn handen vol aan het snijden in de kosten. Het kostenniveau bij Air France ligt nog altijd veel hoger dan bij concurrenten als Lufthansa en luchtvaartgroep IAG (British Airways en Iberia).
De Telegraaf laat ter illustratie de cijfers van KLM en Air France tot en met het derde kwartaal van 2018 nog eens zien, waarbij KLM een operationeel resultaat behaalde van 960 miljoen euro winst, terwijl Air France 328 miljoen euro verlies noteerde.
Foto: Topman Ben Smith van Air France-KLM op bezoek in Amstelveen. (Foto Air France-KLM Twitter)