
Solfly stopt ermee. De coronacrisis en het faillissement van D-reizen hebben het bedrijf de das omgedaan, zegt oprichter Hans Mosselman in een verklaring.
Hij heeft inmiddels faillissement aangevraagd bij de rechtbank in Amsterdam.
‘Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om onze activiteiten te stoppen. Wij hebben gevochten voor ons voortbestaan maar onderstaande redenen maken u duidelijk dat het geen begaanbaar pad was om door te draaien. De meeste redenen zijn bekend, maar in ons geval treft u onderstaande uiteenzetting een samenvatting’
‘Op 9 maart 2020 liepen we 40 procent voor op 2019, maar na deze datum werd corona in volle hevigheid duidelijk en is over 2020 circa 75 procent van alle gemaakte boekingen geannuleerd en hebben wij vouchers moeten verstrekken. Alle verdiende marges zijn hiermee verloren gegaan. Hierdoor is een schuld opgebouwd, wij hebben een gedeelte inmiddels uitgekeerd.’
Daarnaast ging D-reizen failliet, met ruim 300 boekingskantoren de grootste afnemer van Solfly. ‘Hierdoor hebben wij grote schade opgelopen. Zelfs door ons betaalde refunds zijn soms niet aan de consument terugbetaald, waardoor wij voor de tweede keer moeten refunden en nog uit te voeren reizen in verband met leveringsplicht onbetaald blijven’, zegt Mosselman.
‘De overheid, lees RIVM, heeft de hele wereld in maart 2020 op oranje of rood gezet waardoor reizen alleen mogelijk is om zakelijke redenen, waardoor vakantiereizen feitelijk verboden zijn cq sterk worden ontraden. Op onze kosten hebben we passagiers moeten terughalen naar Nederland.’
Mosselman: ‘Tot dit moment kunnen wij Griekenland maar voor pakweg 10% boeken, Turkije, Spanje vasteland en Cyprus 0%. De regelmatige wisselingen van geel naar oranje kost ons heel veel geld omdat wij de reissom moeten terugbetalen, terwijl wij de kosten van het vliegvervoer niet terug krijgen van de airline en als de hotelaccommodatie open is, moeten wij deze kosten ook betalen.’
‘Over 2020 hebben wij alleen van Transavia refunds ontvangen terwijl bijvoorbeeld Ryanair, waarvan wij groot bedrag terug te vorderen hebben, ons niets terugbetaalt. Het publiek is nog steeds afwachtend doordat de meeste bestemmingen op oranje worden gehouden, waardoor wij feitelijk niet mogen boeken.’
‘Door bovenstaande factoren zijn wij nu niet meer in staat om aan onze financiële verplichtingen te voldoen en rest ons niets anders dan deconfiture aan te melden bij de rechtbank in Amsterdam.’
Mosselman zegt op dit moment de toekomst nog niet te kunnen overzien. ‘Onze verplichtingen op al onze bestemmingen zijn wij steeds stipt nagekomen, zodat wij daar nagenoeg geen schulden hebben. Ook in Nederland zijn al onze leveranciers steeds stipt betaald. Van het concert des levens krijgt niemand een program, dus wie weet hoe wij elkaar weer gaan treffen. Wens u allen gezondheid, herstel van onze mooie reiswereld en succes bij de verkoop. Ruim 6 jaar hebben wij met elkaar mogen samenwerken waarvoor grote dank. Mede namens ons team onze excuses dat wij nu vliegvakanties niet kunnen uitvoeren en SGR deze taak nu overneemt.’