
‘Dit doet pijn, maar je kunt er helemaal niets tegen doen.’ Dat zegt Hans Mosselman, reisondernemer en oprichter van SolFly tegen TravMagazine op de dag dat hij bekendmaakte dat hij noodgedwongen faillissement voor SolFly moest aanvragen bij de rechtbank in Amsterdam.
Mosselman (net 70 geworden) startte zes jaar geleden met SolFly, dat zich onderscheidde met een persoonlijk samengesteld en kleinschalig aanbod. Als Mosselman of een medewerker de accommodatie niet zelf had bezocht, kwam het niet in het aanbod, was het credo van Mosselman.
Sudtours
Mosselman is bekend als ‘mister Sudtours’. Hij begon in 1981 met Sudtours, dat uitgroeide tot een grote touroperator op bestemmingen aan de Middellandse Zee en dat de lieveling van de reisagent werd, niet in de laatste plaats vanwege de grote agentenfeesten.
Mosselman verkocht Sudtours in 2008 aan Sundio Group van Joost Romeijn, die het aanbod van Sudtours integreerde in dat van Sundio.
Daarnaast was Mosselman van 2001 tot 2005 actief als oprichter van Dutchbird, zijn eigen vliegmaatschappij, waarbij hij inzette op kwaliteit en service aan boord.
In 2014 begon Mosselman met SolFly, waarvoor hij het aanbod zelf inkocht. Spanje (inclusief Canarische Eilanden), Portugal en Griekenland waren de kernbestemmingen, naast Turkije dat uitsluitend online werd aangeboden. De klant kon kiezen uit flexibele vliegtijden.
Mosselman herinnert zich 9 maart 2020 als de dag van gisteren. ‘We liepen toen 40 procent voor op 2019. Het jaar zag er fantastisch uit. Maar tegelijk werd toen duidelijk dat corona een echte pandemie zou worden.’
Inmiddels heeft corona en alle gevolgen daarvan SolFly de das omgedaan, inclusief het faillissement van D-reizen (een grote klant), de reisverboden van Buitenlandse Zaken en de hardnekkige weigering van airlines als Ryanair om betaalde tickets terug te betalen. Alleen Transavia heeft netjes refunds betaald, aldus Mosselman.
Wat uiteindelijk de doorslag gaf is dat vliegmaatschappijen bij boeking meteen volledige betaling van de vlucht eisten. ‘Dat is een grote aanslag op je liquiditeit, dat houd je niet vol.’
SGR
Er restte hem uiteindelijk niets anders dat zelf faillissement aan te vragen, zoals TravMagazine eerder meldde. Dat ging in goed overleg met SGR. ‘Ik heb een fantastische medewerking van SGR gehad en geef alle complimenten aan Erik Jan Reuver’, zegt Mosselman, die benadrukt dat geen enkele passagier die met SolFly onderweg is iets van het faillissement heeft gemerkt. ‘We hebben alles netjes afgehandeld. Maar toch voel je je bij zoiets beschadigd.’
Op de vraag of hij aan een doorstart werkt, zegt Mosselman: ‘Dat moet dan wel snel gebeuren. Ik heb al wel een oriënterend gesprek gehad, maar we moeten eerst hier doorheen. Ik wil alles netjes afhandelen. Geen enkele passagier heeft iets nadeligs gemerkt. Maar inderdaad, ik ben niet iemand om stil te zitten.’