
Autoverhuurspecialist Sunny Cars is ondanks de toename van de last minute-boekingen, sinds de aankondigde versoepeling van de reisadviezen maandag, vooral bezig met het managen van de krapte op de bestemmingen zelf.
Op veel populaire bestemmingen binnen Europa was vanwege de coronacrisis al sprake van minder aanbod van huurauto’s. Veel verhuurders hadden aan het begin van het seizoen hun aanbod afgestemd op de verwachte lagere vraag.
Dat geldt vooral voor populaire eilanden als de Canarische Eilanden en de Balearen (Mallorca, Ibiza). Veel verhuurders hadden auto’s van de eilanden weggehaald of zelfs verkocht uit kostenbesparing.
‘We zien een toename van de boekingen, maar daar staan ook annuleringen tegenover omdat sommige mensen toch voor een vakantie met eigen auto kiezen. Het gebeurt ook dat een gezin op Schiphol staat omdat de kinderen op het laatste moment een positieve testuitslag hebben en vervolgens de boeking bij ons alsnog annuleren’, zegt Hans Knottnerus, Managing Director van Sunny Cars.
De beschikbaarheid van huurauto’s op Aruba, Bonaire en Curaçao is als gevolg van de grote vraag en het beperkte aanbod ‘zo goed als opgedroogd’, zoals Knottnerus het zegt. ‘Op die eilanden is autohuur tot eind augustus uitverkocht.’
Op de populaire bestemmingen binnen Europa is het woekeren met de beschikbaarheid. Op de Spaanse eilanden heerst krapte, terwijl op de Griekse eilanden voorlopig nog beschikbaarheid is.
Bijkomende factor is dat veel huurauto’s lang hebben stilgestaan en onderhoud nodig hebben voordat ze weer in de verhuur kunnen. Dat kost tijd.
‘We proberen vraag en aanbod zo goed mogelijk in verhouding te krijgen’, zegt Knottnerus, die het herzien van de reisadviezen, zoals maandag aangekondigd, bestempelt als ‘mosterd na de maaltijd’.
‘Dat had natuurlijk al maanden eerder moeten gebeuren.
Knottnerus heeft zijn hoop gevestigd op september en oktober. ‘Als het rustig blijft met Covid, gaan hopelijk de 50-plussers erop uit. We zien ook, weliswaar heel voorzichtig, al boekingen binnenkomen voor Canada dat in het najaar opengaat. Dankzij onze Flexservice, waarmee je tot vier uur voor vertrek gratis kunt annuleren, durven mensen het toch aan alvast te boeken.’