
Onder de naam Best of Japan is Hans de Wilde een nieuwe touroperator begonnen. Hij steekt niet onder stoelen of banken dat hij de beste Japan-aanbieder van Nederland wil worden. ‘We hebben de tijd genomen om een goed product neer te zetten. Dit kan niet anders dan een succes worden’, zegt De Wilde in de recent verschenen TravMagazine #47.
De Wilde valt met de deur in huis als hij met veel enthousiasme over zijn nieuwe initiatief vertelt. Hij heeft niet de ambitie om Best of Japan op de schaal van Tenzing Travel neer te zetten, dat ooit een omzet van een slordige 34 miljoen euro noteerde en 80 man op de loonlijst had.
‘Dat heb ik achter me gelaten en dat zou ook niet werken voor een niche-bestemming als Japan. We willen Best of Japan vooral kleinschalig houden en een échte specialist zijn.’
De Wilde blikt desgevraagd kort terug op de periode rond juli 2020, toen hij zelf het faillissement van Tenzing Travel aanvroeg. Dat gebeurde, zoals hij destijds verklaarde, omdat ‘corona een brug te ver was’.
‘Ik voorzag destijds dat het segment verre reizen zich niet snel zou herstellen’, zegt De Wilde, die erkent dat het hem wel pijn doet als hij ziet wat er van Tenzing Travel is geworden. ‘Maar dat zijn mijn zaken niet meer.’
‘Sommige mensen gaan hardlopen of golfen als ze even wat minder om handen hebben, maar ik begon boeken over Japan te lezen. En van het een kwam het ander’, zegt De Wilde.
‘Japan was al onze passie en binnen Tenzing vond ik het enorm leuk om zelf de Japan-business aan te jagen. Ik heb tientallen presentaties aan klanten en reisagenten gegeven, studiereizen naar Japan begeleid en ga zo maar door. In alle bescheidenheid mag ik mezelf toch wel een echte Japan-specialist noemen. Het idee voor Best of Japan was dan ook snel geboren. Het is iets wat van onszelf is en wat ik leuk vind om te doen. Bovendien vind ik de reiswereld, ondanks alles, nog steeds te leuk om die na zoveel jaar de rug toe te keren.’
Lees het complete interview met Hans de Wilde in de recent verschenen TravMagazine #47.