
De Nederlandse toeristische sector moet zich meer op buitenlandse markten richten om weer groei te realiseren. Dat is de conclusie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd van NRIT dat donderdag is verschenen.
Het binnenlands toerisme stagneert al jaren, terwijl het inkomend toerisme al jaren een sterke groei laat zien. Dat betekent dat toeristische bedrijven nieuwe markten vooral in het buitenland moeten zoeken.
Ook zouden toeristische bedrijven minder voor de hand liggende bestemmingen in Nederland moeten aanbieden, naast de toeristische hotspots als de grote steden en de kust.
De toerismesector wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. In 2015 was de sector goed voor bijna 73 miljard euro aan toeristische bestedingen en 3,8 procent van het bruto binnenlands product. Vijf jaar geleden was dat nog 3 procent.
Buitenlandse toeristen gaven in 2015 bijna 20 miljard euro in ons land uit, ruim 13 procent meer dan in 2014. Het binnenlands toerisme is nog steeds een stuk groter dan het inkomend toerisme maar groeit minder sterk. De bestedingen namen met 2,6 procent toe en het aantal overnachtingen met 1,4 procent.