Graubünden Toerisme promoot vakanties en incentives naar de gelijknamige regio in Zwitserland. Voor de Nederlandse reisretail werd op 14 april jl. een workshop georganiseerd in Artis. De reden: Graubünden heeft een van de steenbokken in de Amsterdamse dierentuin geadopteerd. TravMagazine sprak met CEO Gaudenz Thoma, CEO van Graubünden Toerisme.
Waarom heeft Graubünden een eigen promotie-organisatie nodig? Het Zwitsers verkeersbureau kan toch gewoon uw belangen behartigen?
‘Zwitserland Toerisme verricht prima werk, maar wij willen de promotie van Graubünden in eigen hand houden. Die verandering van strategie is in 2007 ingezet. Wij willen niet één van de gebieden zijn die wordt vertegenwoordigd. Wij weten alles over onze regio. Die specialistische kennis is nodig om potentiële markten aan te spreken.’
Hoe doet de Nederlandse markt het?
‘Toen we in 2007 met Graubünden Toerisme van start gingen, had Nederland wat ons betreft veel potentieel. Helaas hebben de economische crisis die in 2008 begon en nu de sterke Zwitserse franc ten opzichte van de euro een grote impact op de vraag naar Graubünden als toeristische bestemming. We vinden de Nederlandse markt nog steeds interessant – het is de derde of vierde belangrijkste bron van toeristen voor ons. Maar we zijn niet op zoek naar massatoerisme. Daar is de prijs niet naar en we hebben niet genoeg verblijfscapaciteit beschikbaar. Wij richten ons op fitte vijftigplussers met genoeg tijd en een hoger inkomen. Dat segment bereik je niet met generieke promotiecampagnes. Vandaar dat we de Nederlandse reisretail door middel van deze workshop op de mogelijkheden van Graubünden wijzen voor babyboomers.’
U noemde het zelf al: de Zwitserse franc is niet langer gekoppeld aan de euro en daardoor is Zwitserland een dure bestemming voor reizigers uit de eurolanden. Kunt u de gevolgen daarvan in cijfers uitdrukken?
‘Nee, daarvoor is het nog te vroeg. Ik denk dat met name de zomerboekingen eronder zullen lijden. ‘s Winters hebben we alleen concurrentie van Tirol en vergelijkbare wintersportregio’s. In de zomer moeten we het opnemen tegen Cyprus, Griekenland, Turkije, Dubai, enzovoorts. Het frustrerende is dat we vaak te horen krijgen dat we te duur zijn en dat is nu juist iets waar we niets aan kunnen veranderen. Doordat iedereen te allen tijde prijzen kan vergelijken op het internet, wordt het moeilijk om je toegevoegde waarde voor het voetlicht te brengen.’
Waarom heeft u een eigen online booking tool geïntroduceerd?
‘Met ons reserveringssysteem heeft de reisretail direct toegang tot alle hotels in Graubünden. Op die manier willen we ZRA’s en reisbureaus aanmoedigen om direct beschikbaarheid te controleren en hotels te boeken. Zij krijgen daarvoor 15 procent commissie, wat een heel redelijke beloning is.