
Met een opkomst van honderden internationale reisprofessionals heeft de Global Travel Meet 2025 in Maleisië zich stevig op de kaart gezet als een van de belangrijkste toerisme-evenementen van het jaar.
De driedaagse bijeenkomst, die van 1 tot en met 3 oktober plaatsvond in het World Trade Centre Kuala Lumpur, bracht 600 internationale inkopers, 100 mediavertegenwoordigers en 400 Maleisische aanbieders uit de toeristische sector samen, van hoteliers en reisagenten tot luchtvaartmaatschappijen en aanbieders van nicheproducten.
Tijdens de conferentie werden talloze business-to-business (B2B)-sessies, netwerkevenementen en strategische matchmaking-activiteiten gehouden. Daarnaast kregen deelnemers de kans om tijdens FAM-trips zelf kennis te maken met de veelzijdigheid van Maleisië. Van bruisende steden tot ongerepte regenwouden, en van culinaire ontdekkingen tot eco-avonturen. De deelnemers konden het land op authentieke wijze ervaren.
Volgens veel deelnemers was de Global Travel Meet niet alleen een platform voor zakelijke afspraken, maar ook een inspirerende blik op wat Maleisië te bieden heeft als reisbestemming.
De bijeenkomst fungeerde bovendien als symbolische aftrap voor Visit Malaysia 2026 (VM2026), de nationale toerismecampagne waarmee het land mikt op 47 miljoen internationale bezoekers.
‘Global Travel Meet 2025 was meer dan een evenement; het was een katalysator voor nieuwe ideeën en samenwerking binnen de toeristische sector’, verklaarde YB Datuk Khairul Firdaus Akbar Khan, viceminister van Toerisme, Kunst en Cultuur.
‘Met de gezamenlijke inzet van overheid, industrie en partners hebben we een krachtige basis gelegd voor het komende jaar.’
De organisatie van het evenement verliep in nauwe samenwerking met luchtvaartmaatschappijen als Malaysia Airlines, AirAsia en Batik Air, en met brancheverenigingen zoals de Malaysia Inbound Chinese Association (MICA) en de Malaysian Indian Tour & Travel Association (MITTA).
De Global Travel Meet vond plaats tegen de achtergrond van een forse groei van het Maleisische toerisme. In 2024 ontving het land 38 miljoen internationale bezoekers, een stijging van een derde (31,1%) ten opzichte van 2023 en zelfs 8,3% meer dan in 2019. De belangrijkste herkomstmarkten waren Singapore, Indonesië, China, Thailand, Brunei, India, de Filipijnen, Zuid-Korea, Australië en Taiwan.
De positieve trend zette zich voort in 2025: tussen januari en juli arriveerden al 24,5 miljoen buitenlandse reizigers, goed voor een groei van 16,8% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Met deze succesvolle editie van Global Travel Meet heeft Maleisië zijn ambities onderstreept om in 2026 een recordaantal bezoekers te verwelkomen. (Foto Tourism Malaysia)
Geef een reactie