
De aankondiging van de Consumentenbond om een corona vakantiemeldpunt op te richten, heeft bij ANVR-voorman Frank Oostdam de wenkbrauwen doen fronsen.
‘Als ze dat willen, dan moeten ze dat maar doen’, zegt hij desgevraagd. ‘We horen het dan wel. Dat kan er ook nog wel bij na hetgeen we deze week als branche over ons heen hebben gehad.’
De Consumentenbond meldt vrijdag op zijn website een corona vakantiemeldpunt te beginnen, aangezien reisbedrijven zich volgens de bond niet altijd aan de regels hielden bij het annuleren of omboeken van vakanties tijdens de coronacrisis.
Volgens de bond dwongen reisaanbieders consumenten vouchers te accepteren, betaalden geld van geannuleerde vluchten niet op tijd terug of vergoedden niet de volledige reissom. Ook werden onterecht kosten in rekening gebracht bij omboeken. Daarnaast waren klantenservices vaak slecht of helemaal niet bereikbaar, zo valt te lezen.
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond zegt op de website begrip te hebben voor de moeilijke situatie waarin reisaanbieders zitten, maar dat wil volgens haar niet automatisch zeggen dat consumenten daar voor op moeten draaien.
Volgens haar moeten reisaanbieders zich, ook in deze bijzondere omstandigheden, houden aan de wettelijke regels. De bond wil de reacties gebruiken om in gesprek te gaan met bedrijven, brancheverenigingen, toezichthouders en de minister. Molenaar zegt ook positieve reacties te willen horen.
‘Ons reguliere overleg met de bond is prima’, zegt Oostdam. ‘We spreken elkaar in allerlei overlegorganen met respect voor elkaars positie en soms kruis je de degens. We horen wel wat er uit dit nieuwe initiatief komt.’ (Foto Shutterstock)