
Directeur Erik jan Reuver ziet bij de noodsituatie rond Brussel vooralsnog geen rol weggelegd voor het Calamiteitenfonds, laat hij desgevraagd weten.
‘We hebben geen melding van deelnemers dat ze in problemen komen omdat ze niet vanaf Brussel kunnen vliegen. Mochten passagiers al op de bestemming zijn en niet op Brussel kunnen terugvliegen, dan kunnen ze uitwijken naar luchthavens in Duitsland en Nederland.’
Voor nog niet aangevangen reizen biedt het Calamiteitenfonds geen dekking.
ANVR
ANVR-voorman Frank Oostdam (foto) reageert geschokt op het nieuws. ‘Verschrikkelijk voor de slachtoffers en hun families, maar ook voor onze Belgische collega’s, met wie wij ons nauw verbonden voelen.’
De ANVR volgt de ontwikkelingen op de voet en kijkt nu samen met de touroperators of er ook Nederlandse reizigers in Brussel zijn. Verdere richtlijnen zijn er nog niet: ‘Op dit moment krijgen we vanuit de consument veel vragen wat te doen met tickets en vakanties vanuit Brussel. Verder is het afwachten: zodra de stof is neergedaald, moeten we kijken wat we kunnen doen.’
Oostdam houdt zijn hart vast voor de toekomst: ‘Het komt steeds dichterbij, waar houdt dit op? Ik hoop dat het geen verdere invloed heeft op het vakantiegedrag van de Nederlandse reiziger, maar ik ben er bang voor.’
Europeesche
Europeesche Verzekeringen heeft haar reguliere proces bij calamiteiten ingezet. ‘Net als bij Parijs en Egypte informeren we de reizigers die gestrand zijn over wat er gebeurt in relatie tot de verzekering’, meldt een woordvoerder aan TravMagazine. ‘Op onze website staan veelgestelde vragen in verband met de aanslagen in Brussel: Kan ik mijn reis annuleren als ik bang ben voor terroristische dreiging? Ik ben al op reis maar wil mijn reis afbreken vanwege de aanslagen. Is dit verzekerd? Dit is een stukje geruststelling richting de reiziger, dat je niet hoeft te zoeken naar antwoorden.’
Op dit moment heeft Europeesche nog geen signalen dat er veel vragen of meldingen binnenkomen: ‘Voor veel reizigers is het eerste kanaal het reisbureau of de reisorganisatie waar de reis is geboekt. Veilig thuiskomen is nu het belangrijkste. Later pas komt de afhandeling van de administratieve zaken.’
Bij het verbond van verzekeraars is ook het calamiteitenoverleg in werking gezet en één coördinerende alarmcentrale ingezet voor de crisisdossiers: de ANWB. ‘De verzekeraars moeten bij dit soort calamiteiten op één lijn zitten. Wie doet wat vandaag: daar wordt samen over nagedacht. Daarna is het afwachten wat het calamiteitenfonds gaat doen.’