
De crash van het toestel van Ethiopian Airlines, een gloednieuwe Boeing 737 MAX 8, is voor TUI Nederland en Corendon geen aanleiding hun toestellen van het type MAX aan de grond te houden.
‘Het is vreselijk voor de slachtoffers en nabestaanden wat er gebeurd is in Ethiopië. Wij hebben op dit moment echter geen aanleiding om aan te nemen dat wij onze Boeings 737 MAX niet veilig zouden kunnen inzetten, net als de andere toestellen in onze vloot. Wij blijven altijd in nauw contact met de fabrikant en luchtvaartautoriteiten, en volgen eventuele extra aanwijzingen op’, zegt woordvoerder Petra Kok zondagavond tegen TravMagazine.
Tegen de Telegraaf zegt Corendon-topman Steven van der Heijden dat ook wat hem betreft de sleutel van eventuele problemen bij Boeing als fabriek ligt. ‘Wij weten nog niet of het toestel de oorzaak was van dit ongeluk.’
TUIfly heeft drie toestellen van het type Boeing MAX vliegen, Corendon één.
Tweede
Bij de crash met het toestel van Ethiopian Airlines zijn zondag alle 157 inzittenden om het leven gekomen. Het toestel was op weg naar de Keniaanse hoofdstad Nairobi. Aanvankelijk lieten de lokale autoriteiten weten dat er ook vijf Nederlanders aan boord waren, maar het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft inmiddels gezegd dat daarvan geen sprake is. Het bleek om vijf Duitsers te gaan.
Het is het tweede ongeval met een toestel van dit type. Eind oktober vorig jaar crashte een Boeing 737 MAX-8 van Lion Air in Indonesië. Hierbij kwamen alle 189 inzittenden om het leven. Uit onderzoek bleek destijds dat bij dat toestel sprake was van een defecte sensor. Deze gaf verkeerde informatie over het vliegtuig waardoor de neus van het toestel telkens naar beneden dook. Piloten probeerden het toestel handmatig weer recht te krijgen, maar verloren uiteindelijk de controle over het toestel.
Toeval
Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft, houdt het vooralsnog op ‘puur toeval’ dat binnen een paar maanden tijd twee toestellen van hetzelfde type zijn gecrasht, vertelde hij zondagavond in het NOS radioprogramma Met het oog op morgen.
Hem waren twee zaken opgevallen: het toestel vloog op een vrij lage hoogte, wat erop zou kunnen wijzen dat er iets mis was met de motoren. Daarnaast waren op de crashsite nauwelijks herkenbare onderdelen van het toestel te zien, wat erop wijst dat het met een harde klap op de grond is terechtgekomen.
Volgens hem moet vliegtuigbouwer Boeing nu met grote spoed uitzoeken of sprake is van een structureel probleem of dat sprake is van toeval. Op de vraag of hij zelf nerveus zou worden als hij zelf aan boord van een zelfde type toestel moest stappen, was zijn antwoord: ‘Ik zou niet meteen zenuwachtig worden als ik moest instappen. Er zijn vandaag gewoon weer veel vluchten met dit type toestel wereldwijd veilig vertrokken en weer veilig geland.’
Van de Boeing 737 MAX 8 zijn vliegen inmiddels 350 exemplaren rond. Het is de vierde generatie van de Boeing 737, waarvan de eerste in 1967 in gebruik werd genomen. Van de 737 MAX zijn er wereldwijd bijna 5.000 in bestelling bij Boeing. Het toestel is populair omdat het stiller, schoner en zuiniger is en meer passagiers kan vervoeren.
Update
Ethiopische media hebben maandag laten weten dat de zwarte doos van het zondag neergestorte vliegtuig is gevonden. Het is nog niet bekend waar de zwarte doos van vlucht ET302 precies is gevonden. In ieder geval is zowel de voicerecorder van de cockpit als de zwarte doos met vluchtdata is aangetroffen. (Foto: Boeing).