
Topman Fritz Joussen van TUI Group verwacht na het einde van de pandemie een snel herstel. Ondertussen kan het bij TUI echter vooralsnog tot verkoop van bedrijfsonderdelen komen.
Dat stelde Joussen maandag op het congres van het Duitse vakblad FVW, waar hij keynote speaker was.
Joussen noemde toerisme ‘een goede industrie’. ‘Maar we moeten eerst de crisis doorstaan, en dat kunnen we alleen als we het gezamenlijk doen’, zei de topmanager aan het einde van zijn voordracht, met de titel ‘Is toerisme nog steeds een industrie van de toekomst?’
Joussen had eerder de talloze uitdagingen beschreven waar TUI Group de laatste tijd mee te maken had. Nieuws had hij ook, zoals over de vraag hoe het bedrijf de liquiditeit wil zekerstellen met het oog op de maandelijkse kosten van 250 miljoen euro.
Joussen wil niet vertrouwen op de door de staat toegezegde kredietfaciliteit van in totaal drie miljard euro. ‘We bekijken alle mogelijkheden. Je kunt nu ook kijken naar zaken op het gebied van acquisities en verkoop’, aldus de CEO, die de term M&A gebruikte, een afkorting voor mergers & acquisitions. (Bij M&A worden bedrijven of bedrijfsonderdelen samengevoegd, gesplitst, gekocht en verkocht met als doel om het bedrijf sneller te laten groeien, red).
Als voorbeeld noemde Joussen Hapag-Lloyd Cruises, dat onlangs werd verkocht aan TUI Cruises – een joint venture tussen TUI en de Royal Caribbean Group. Op een vergelijkbare manier zouden andere delen van het bedrijf binnenkort op zijn minst gedeeltelijk kunnen worden verkocht.
In deze context noemde hij Marella, de Britse cruisedochtermaatschappij, maar ook het hotelbedrijf.
Airlines
De luchtvaartmaatschappijen daarentegen zijn momenteel niet in beeld. Op de vraag of ook de eigen airlines in een partnerschap ondergebracht kunnen worden (er wordt in Duitsland al gespeculeerd over een fusie met Condor), zei Joussen: ‘We saneren op eigen kracht. We kunnen hier niet wachten.’
Zo krimpt de vloot bij TUIfly van 39 naar 17 vliegtuigen. De capaciteit is gebaseerd op de vraag in het winterseizoen.
En hoe ziet Joussen het toerisme in de periode direct na corona?
‘Er zullen veranderingen komen, bijvoorbeeld in termen van klantwensen. De behoefte aan veiligheid zal toenemen.’
Tegelijkertijd verwacht Joussen een aanzienlijke daling van het aantal boekingen voor verre reizen. Bovendien zal er korter voor vertrek worden geboekt.
Wat het aantal boekingen betreft, kan Joussen zich het komende jaar een normalisatie voorstellen. ‘Vandaag hebben we een twee keer zo hoge boekingsstand voor zomer 2021 als verwacht. Of dat nog wegsmelt, zal sterk afhangen van hoe het in januari en februari gaat.’
In dit verband is het van belang of er al een coronavaccin is.
Boekingen
Joussen is ervan overtuigd dat de wens van de klant om naar het buitenland te reizen onverminderd overeind staat. Er zijn momenteel alleen nog wel grote hindernissen, mede als gevolg van de steeds wisselende reiswaarschuwingen.
‘Je moet in principe bijna verbaasd zijn dat er op dit moment nog zo veel boekingen zijn. Op de lange termijn denk ik dat de zaken weer heel snel normaliseren zodra de crisis voorbij is.’
Vooralsnog wil Joussen voorzichtig zijn bij het plannen van capaciteiten voor het komende jaar. ‘We plannen liever wat conservatief en laten ons dan positief verrassen.’ (Foto TUI Group)