
Traditiegetrouw vraagt TravMagazine enkele branchegenoten in de laatste editie van december om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Wat worden de trends, waar loeren de bedreigingen en waar zitten de kansen?
‘Een van de grootste uitdagingen voor de sector is het vertellen van het juiste verhaal’, zegt ANVR-directeur Frank Radstake.
‘De reisbranche wordt in de publieke opinie tegenwoordig vaak in een negatief daglicht gesteld, terwijl vakanties en zakenreizen cruciaal zijn voor het functioneren van mensen, bedrijven, bestemmingen en zelfs hele economieën. Mensen willen blijven reizen en dat gaat echt niet veranderen. We moeten vooral beter uitleggen waarom reizen van waarde is, zowel persoonlijk als economisch.’
Daarnaast ziet Radstake grote kansen in verduurzaming. ‘Er gebeurt al ontzettend veel op dit gebied, maar dat wordt onvoldoende belicht. Bij de ANVR inventariseren we wat reisorganisaties doen op het gebied van duurzaamheid. De optelsom van deze initiatieven vertegenwoordigt een enorme maatschappelijke en financiële waarde, maar dit verhaal moet nog sterker naar voren komen.’
Volgens Radstake moet 2025 een startjaar worden waarin de sector fundamenteel investeert in innovatie. ‘Denk aan duurzamere brandstoffen, vernieuwende reisproducten en gedragsverandering bij reizigers. Innovatie alleen is niet genoeg, maar zonder innovatie komen we er zeker niet. Gedragsverandering hoort er ook zeker bij; we moeten transparant zijn over de impact van reizen, inclusief de negatieve aspecten, en gezamenlijk werken aan oplossingen.’
Hij benadrukt dat samenwerking cruciaal is. ‘Ik zie kansen voor een gezamenlijk duurzaamheidsfonds, gefinancierd door de sector en mogelijk ondersteund door de overheid. De opbrengsten kunnen worden geïnvesteerd in de noodzakelijke innovaties om de transitie naar een duurzamere sector te versnellen. De vliegbelasting is een goed voorbeeld. Wij zijn niet per se tegen deze belasting, maar het is essentieel dat de opbrengsten daadwerkelijk worden ingezet voor verduurzaming van de luchtvaart. Het zou prachtig zijn als de overheid samen met de sector de handschoen oppakt om innovatie te financieren. Mensen willen blijven reizen, en om dat ook in de toekomst mogelijk te maken, moeten we nú actie ondernemen.’
Op de vraag wat hij hoopt te bereiken in 2025, zegt Radstake:
‘In 2025 wil ik dat we als sector concrete stappen hebben gezet op drie pijlers: verduurzaming, innovatie en bewustwording. Het doel is niet alleen laten zien wat we al doen, maar dat we ook aantoonbare resultaten boeken. Zo kunnen we laten zien dat reizen duurzaam en verantwoord kan zijn, zonder de essentie ervan te verliezen.´