
Als reisprofessional keek je elk jaar uit naar de BAS-dag. Je werd er door verschillende partijen bijgepraat, de noviteiten van het boekingssysteem werden je geshowd én je zag je branchegenoten ook weer eens. Maar tijden veranderen en de BAS-dag is niet meer. Dat is toch jammer, en daarom pakt Fadiro, het bedrijf achter BAS, groots uit op de komende editie van TravDay op 8 oktober in Amersfoort.
Voor wie BAS niet kent: Het is een dossier-administratiesysteem dat door een grote meerderheid van de Nederlandse reisagenten wordt gebruikt. Elk jaar hield Fadiro een BAS-dag, die later de Sambasso-dag werd. Midden in de coronaperiode stopte Sambasso en daarmee was ook de speciale dag ten einde. Maar daar komt nu verandering in. Theo Hoving (algemeen directeur Fadiro) valt meteen met de deur in huis: ‘We hadden al langer het idee om weer een ontmoetingsplek te creëren voor BAS-gebruikers, maar wilden niet in herhaling vallen met een specifieke BAS-dag. Dat was destijds een succes, maar de tijden zijn veranderd en we willen ook iets anders doen.’
Dat doet Fadiro nu op de komende editie van TravDay, die op dinsdag 8 oktober in de Rijtuigenloods in Amersfoort wordt gehouden, met een eigen paviljoen waar niet alleen BAS centraal staat, maar ook enkele partners.
Ontwikkelingen
Nieuw deze editie van TravDay is dat het evenement tot 20.30 uur wordt gehouden. Hoving: ‘Dat is een goede zet, daardoor kunnen reisprofessionals ook later, bijvoorbeeld na hun werk of andere verplichtingen, nog langskomen.’
Op de vraag wat bezoekers kunnen verwachten, antwoordt Hoving: ‘We gaan de noviteiten van BAS onder de aandacht brengen, zoals het ZRA-portal én de ZRA Afrekenmodule. De eerste is een administratieve dienstverlening voor ZRA’s, de tweede een module waarmee onder meer afrekeningen in BAS kunnen worden gemaakt. ZRA’s kunnen in de portal eenvoudig kiezen welke diensten ze willen afnemen en kunnen dit altijd weer wijzigen. In de portal houden we ZRA’s op de hoogte van ontwikkelingen omtrent het ondernemerschap als ZRA en vind je verschillende handige documenten die je kunt gebruiken voor je administratie.’
De ZRA-dienstverlening is niet nieuw, Fadiro is hier ongeveer een jaar geleden mee gestart, maar wil het op de komende TravDay nog eens onder de aandacht brengen van de ZRA’s. Hoving: ‘ZRA’s zijn hartstikke goed in het uitzoeken en boeken van de mooiste en meest ingewikkelde reizen, maar we weten ook dat de administratieve taken vaak niet de leukste worden gerekend en niet altijd door de ZSO worden ondersteund. Daar zijn wij op ingesprongen. Dat gaat heel goed, steeds meer ZRA’s weten ons te vinden. De ZRA-portal bevindt zich nog in een beginstadium, maar wordt steeds verder uitgebreid.’
‘Ook de ZRA Afrekenmodule krijgt de nodige aandacht op TravDay. De module is een geautomatiseerd afrekensysteem in BAS, dat de totalen per maand verzamelt voor de ZRA, waarop de facturering richting ZSO is gebaseerd. De ZRA heeft hier vervolgens ook weer belang bij; hij of zij kan in de toekomst deze gegevens in zijn eigen portal terugzien. Hierover gaan we op TravDay meer vertellen.’

Ontmoetingsplek
Hoving: ‘We hebben ook het geslacht X toegevoegd aan BAS. Dat lijkt misschien een kleinigheidje, maar voor klanten van onze gebruikers kan dit heel belangrijk zijn. Naast dat we over de laatste ontwikkelingen in BAS vertellen, laten we ook handige tips en tricks zien. Als technisch bedrijf ben je vanzelfsprekend continu in ontwikkeling. Soms zijn de veranderingen zo klein dat het niet eens opvalt, of het aan de aandacht van de BAS-gebruiker ontsnapt. Daar is zo’n ontmoetingsplek als TravDay ideaal voor. Daarnaast moet het ook een gezellige dag worden waarin we fijn kunnen bijpraten met onze gebruikers. We staan natuurlijk ook open voor suggesties en tips van hen; we willen het systeem zo compleet en gebruiksvriendelijk mogelijk houden.’
Extra service
Op het paviljoen staan ook vijf partners van Fadiro. Eén daarvan is Wait, een app of eigenlijk een digitale leesportefeuille met 1.500 tijdschriften, 250 boeken en 750 luisterboeken. Wait helpt onder meer organisaties met het positief beïnvloeden van een betere gastvrijheidsbeleving; dat is ideaal voor op reis. Consumenten genieten van de populairste tijdschriften, boeken en luisterboeken via hun eigen smartphone of tablet. Het enige wat een BAS-licentiehouder moet doen, is een abonnement nemen op Wait en daarmee bieden ze hun klanten een leuke extra service en een bepaalde meerwaarde aan.
Sinds 2002
Ruim 22 jaar kan de Nederlandse reisretail niet meer om BAS heen. Zonvaart was de eerste reisbureauketen die bij Fadiro aanklopte voor het systeem, zegt Hoving. ‘Wij gingen ervanuit dat BAS geschikt was voor reisbureaus met drie à vier filialen, Zonvaart had er twintig. Dat was even schrikken, maar het verliep heel goed. Niet veel later meldde de ANWB dat ze interesse hadden in BAS. Ik weet nog goed dat ik in pak met stropdas naar het hoofdkantoor in Den Haag ging; het zou toch een hele grote klant kunnen worden. En dat werden ze ook. De ANWB had destijds ongeveer 70 kantoren. Extra leuk is dat de implementatie van BAS heel erg soepel verliep. Ik hoorde later dat dit een van de weinige projecten was die echt goed gelopen was dat jaar. Dat is toch heel fijn om te horen. Ik was overigens de enige die er in pak met stropdas bijliep en heb dat daarna nooit meer gedaan.’
Waar komt die naam toch vandaan? Ruim 90 procent van de retail gebruikt BAS, maar hoe is die naam ooit bedacht? Hoving: ‘In 2002 zijn we begonnen met BAS. We wilden graag het woordje ‘basic’ erin, en de naam van ons concurrerende systeem was Jack. Dus een stoere jongensnaam vonden we ook wel interessant. In het alfabet komt de B mooi voor de letter J en daardoor werd het Basis Automatiseringssysteem, dus BAS. Het klinkt lekker en het werkt goed. Jack bestaat nog wel, maar heeft zich teruggetrokken uit Nederland. Zij richten zich volledig op de Duitse markt, zoals wij dat doen op de Nederlandse markt.’
TravDay
Op dinsdag 8 oktober wordt TravDay gehouden in de Rijtuigenloods in Amersfoort, van 11.00 tot 20.30 uur. Kijk op travday.nl voor meer informatie en meld je via deze site aan. Wait is sinds kort gekoppeld aan BAS, waardoor BAS-gebruikers deze dienst aan hun klanten kunnen aanbieden. De toegang tot al die boeken en tijdschriften werkt tijdens de vakantie van de klant.