Luchtvaartmaatschappijen Ethiopian Airlines en Lion Air zouden de noodzakelijke veiligheidsupdates niet in de cockpits van de Boeing 737 MAX hebben geïnstalleerd. De reden hiervoor is dat Boeing deze extra’s in rekening brengt. Deze werden niet gekocht door de luchtvaartmaatschappijen en ook de luchtvaartautoriteiten verplichten hen er niet toe. Dit meldt NOS op basis van een artikel in The New York Times.
Het type MAX 8 staat wereldwijd aan de grond omdat er wordt getwijfeld aan de veiligheid van het vliegtuig na het ongeval met een toestel van Ethiopian Airlines vorige week. Voor vliegtuigbouwers is het normaal om een standaardmodel te produceren waar de koper extra’s aan toe kan voegen, zoals verlichting, navigatie maar ook veiligheidssystemen. Volgens de The New York Times zal één van de veiligheidsopties standaard leverbaar worden, en komt er een software-update voor de 737 MAX-toestellen.
Sinds de ramp met een zelfde type toestel van Lion Air in oktober vorig jaar werkt Boeing aan de update van het systeem. Er was een probleem met een sensor die foute informatie naar het automatische veiligheidssysteem stuurde. Daardoor werd de neus van het toestel steeds naar beneden gestuurd.
Beeld: Shutterstock