
Expedia Travel Agent Affiliate Program (TAAP) heeft een nieuw dynamisch commissiemodel geïntroduceerd en rolt dit in 2018 uit over al haar markten wereldwijd. In tegenstelling tot een vast commissiepercentage voor alle boekingen, komt het dynamisch commissiemodel meer in de buurt van een shared revenue structuur waarbij de agent de mogelijkheid heeft te kiezen uit hotels met verschillende commissieniveaus en zo de verdiensten kan optimaliseren.
De dynamische commissie is nu beschikbaar op het gehele hotel product en vervangt het oude Expedia TAAP commissie betaal model. Er zijn vier commissieniveaus beschikbaar: Basic, Basic+, Premium en Premium+. De verschillende niveaus geven de agent controle en flexibiliteit om zijn potentiële verdiensten te optimaliseren. Met name in het niveau Premium+ profiteert de agent aangezien dit niveau de beste deals van Expedia met de hoogste marges betreft.
Het nieuwe model biedt de agent complete transparantie in hoeveel commissie er te verdienen valt bij iedere boeking. Een bijkomend voordeel is dat er meer vrijheid ontstaat voor de reisagent omdat hetzelfde commissiepercentage zal gelden ongeacht of er direct bij boeking wordt betaald of ter plaatse.
‘Expedia TAAP luistert goed naar de feedback van haar agenten’, zegt Diego Pedrani, Senior Director, Expedia Partner Solutions. ‘Ons nieuwe dynamische model is ontwikkelt met de ontvangen feedback over de commissie in het achterhoofd. Het moedigt agenten aan, waar mogelijk, te focussen op hotels welke bereid zijn meer commissie te betalen aan Expedia en waar Expedia dat voordeel kan delen met haar agenten. Daarbij geloven wij dat dit model bijdraagt aan de wensen van onze zakelijke agenten welke nu meer flexibiliteit hebben doordat er geen onderscheid meer gemaakt wordt in commissie op basis van het betaalmoment, van te voren of ter plaatse.’
Het dynamisch commissiemodel is op het moment succesvol geïmplementeerd in Australië, USA, Canada, diverse grote Europese markten en zal gedurende het jaar 2018 wereldwijd worden uitgerold.