
Lufthansa-dochter Eurowings wil definitief afrekenen met het imago van prijsvechter en introduceert nieuwe services die tot nu toe vooral bekend waren van maatschappijen als moederbedrijf Lufthansa en zustermaatschappij Austrian Airlines.
Vanaf nu kunnen passagiers muziek aan boord verwachten en worden zoetigheden uitgedeeld. Daarnaast heeft de luchtvaartmaatschappij een eigen geur ontwikkeld, bedoeld om reizigers bij binnenkomst welkom te heten en direct een positieve sfeer te creëren.
Met deze vernieuwingen ondergaat Eurowings een grondige transformatie. CEO Jens Bischof wil de maatschappij omvormen van een traditionele lowcostcarrier naar wat hij een ‘Value Carrier’ noemt. Het doel? Eurowings moet een ‘Love Brand’ worden, een merk dat reizigers niet alleen kiezen om de prijs, maar waar ze zich ook emotioneel mee verbonden voelen.
Waar concurrenten als Ryanair en Wizz Air blijven inzetten op zo goedkoop mogelijk vliegen, kiest Eurowings voor meer service op Europese routes en een duidelijk verbeterd boordproduct.
De maatschappij wil met kleine, doordachte details een groot verschil maken en loyale fans creëren. Blikvanger is de eigen geur ‘Burgundy Breeze’, die voortaan door de cabine wordt verspreid en zorgt voor een frisse en herkenbare atmosfeer.
Bij het instappen en uitstappen klinkt vanaf nu muziek, bedoeld om het proces rustiger en aangenamer te laten verlopen. En vlak voor het verlaten van het toestel ontvangen passagiers een zoet afscheidscadeau, een keuze tussen fruitige of minty snoepjes. De inspiratie daarvoor komt duidelijk van de iconische Air-Berlin-chocoladehartjes, die destijds enorm geliefd waren bij reizigers.
Volgens Clemens Strauss, Head of Customer Experience, Marketing & Sustainability bij Eurowings, draait alles om beleving.
‘We willen dat gasten zich bij ons niet alleen veilig en goed verzorgd voelen, maar dat ze echt met alle zintuigen worden aangesproken’, zegt hij.
‘Juist de kleine, weloverwogen details maken hier het verschil. Ze creëren merkbeleving die je kunt voelen.’ (Foto Eurowings).