
Brancheverenigingen ACI Europe en Airlines for Europe (A4E) slaan alarm over de forse verhoging van de vliegbelasting die de Nederlandse regering wil doorvoeren. De twee organisaties stellen in een gezamenlijke verklaring dat de maatregel ‘de connectiviteit ondermijnt, passagiers schaadt en investeringen in de verduurzaming van de luchtvaart afremt’.
Het kabinet maakte de plannen voor de verhoging dinsdag tijdens Prinsjesdag bekend.
Eerder waarschuwden onder andere KLM, Transavia en ANVR al dat Nederland hiermee voor alle afstanden het duurste EU-land voor vliegen wordt. Er is nu bijval van twee grote Europese brancheverenigingen.
ACI Europe vertegenwoordigt meer dan 500 luchthavens in bijna 55 landen in Europa. Airlines for Europe (A4E) is de grootste Europese brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen.
De concrete plannen
De vliegbelasting is op dit moment voor elke vliegreis hetzelfde, namelijk 29,40 euro per passagier. De belasting voor langere afstanden gaat straks omhoog omdat verre vluchten meer CO2 uitstoten, aldus het kabinet.
Het kabinet wil per 1 januari 2027 drie tarieven invoeren: voor korte vluchten (tot circa 2.000 kilometer van Amsterdam) wordt deze 29,40 euro. Het tarief voor middellange vluchten (2.000 tot 5.500 kilometer) komt op 47,24 euro. Het tarief voor verre vluchten (meer dan 5.500 kilometer) komt op 70,86 euro.
Het plan, dat nog door de Tweede- en Eerste Kamer moet worden goedgekeurd, brengt de overheid 257 miljoen extra belastinginkomsten per jaar in het laatje.
De eindbestemming van de passagier bepaalt de vliegbelasting. Voor een vlucht vanaf Amsterdam naar Indonesië, met een overstap op bijvoorbeeld Istanbul of Dubai, geldt het hoogste tarief, omdat de eindbestemming Indonesië is.
Voor vluchten naar Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint-Eustatius geldt het lage belastingtarief. Deze eilanden liggen wel op meer dan 5.500 kilometer van Amsterdam, maar ze maken deel uit van het Koninkrijk der Nederlanden.
Buitenland
‘Steeds opnieuw blijkt dat dergelijke ongerechtvaardigde belastingverhogingen noch de reiziger, noch het klimaat ten goede komen’, zegt Ourania Georgoutsakou, managing director van A4E. ‘Ze maken Nederland als vestigingsplaats voor economie en toerisme minder aantrekkelijk. Passagiers reizen nog steeds, maar kiezen simpelweg een ander vertrekpunt.’
Ook KLM had woensdag in een verklaring aangegeven dat verhoging van de vliegbelasting Nederlanders de grens over jaagt. KLM-topvrouw Marjan Rintel uit forse kritiek op de plannen. Volgens haar zouden de plannen ertoe leiden dat Nederland het duurste land van de Europese Unie wordt om vanuit te vliegen. Rintel benadrukt dat de verhoging ‘onze mogelijkheden ondermijnt om te blijven investeren in een schonere en stillere luchtvaart, aangezien geen enkele euro van deze belastinginkomsten naar verduurzaming gaat.’
ANVR-directeur Frank Radstake zegt de lijn van KLM goed te volgen. ‘Het verhogen van de vliegtaks zorgt ervoor dat je weglek-effecten gaat krijgen naar het buitenland’, zegt hij tegen het AD.
Net als KLM verwijst hij hierbij naar België, waar passagiers maximaal 10 euro vliegbelasting per vlucht betalen. ‘Dat betekent voor Nederlanders een langere rit, wat geen positief milieueffect oplevert en wat dus geen goed idee is.’
Volgens Radstake was het beter te verteren geweest als de Nederlandse overheid de opbrengsten van de luchthavenbelasting zou gebruiken om te investeren in innovatie, zoals verduurzamen van de luchtvaart. Zelfs de helft van de opbrengst zou volgens hem al enorm helpen. ‘Nu is het gewoon een ordinaire belastingverhoging.’ (Foto Shutterstock).
Geef een reactie