
Brancheverenigingen ACI Europe en Airlines for Europe (A4E) slaan alarm over de forse verhoging van de vliegbelasting die de Nederlandse regering wil doorvoeren. De twee organisaties stellen in een gezamenlijke verklaring dat de maatregel ‘de connectiviteit ondermijnt, passagiers schaadt en investeringen in de verduurzaming van de luchtvaart afremt’.
Het kabinet maakte de plannen voor de verhoging dinsdag tijdens Prinsjesdag bekend.
Eerder waarschuwden onder andere KLM, Transavia en ANVR al dat Nederland hiermee voor alle afstanden het duurste EU-land voor vliegen wordt. Er is nu bijval van twee grote Europese brancheverenigingen.
ACI Europe vertegenwoordigt meer dan 500 luchthavens in bijna 55 landen in Europa. Airlines for Europe (A4E) is de grootste Europese brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen.
De concrete plannen
De vliegbelasting is op dit moment voor elke vliegreis hetzelfde, namelijk 29,40 euro per passagier. De belasting voor langere afstanden gaat straks omhoog omdat verre vluchten meer CO2 uitstoten, aldus het kabinet.
Het kabinet wil per 1 januari 2027 drie tarieven invoeren: voor korte vluchten (tot circa 2.000 kilometer van Amsterdam) wordt deze 29,40 euro. Het tarief voor middellange vluchten (2.000 tot 5.500 kilometer) komt op 47,24 euro. Het tarief voor verre vluchten (meer dan 5.500 kilometer) komt op 70,86 euro.
Het plan, dat nog door de Tweede- en Eerste Kamer moet worden goedgekeurd, brengt de overheid 257 miljoen extra belastinginkomsten per jaar in het laatje.
De eindbestemming van de passagier bepaalt de vliegbelasting. Voor een vlucht vanaf Amsterdam naar Indonesië, met een overstap op bijvoorbeeld Istanbul of Dubai, geldt het hoogste tarief, omdat de eindbestemming Indonesië is.
Voor vluchten naar Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint-Eustatius geldt het lage belastingtarief. Deze eilanden liggen wel op meer dan 5.500 kilometer van Amsterdam, maar ze maken deel uit van het Koninkrijk der Nederlanden.
Buitenland
‘Steeds opnieuw blijkt dat dergelijke ongerechtvaardigde belastingverhogingen noch de reiziger, noch het klimaat ten goede komen’, zegt Ourania Georgoutsakou, managing director van A4E. ‘Ze maken Nederland als vestigingsplaats voor economie en toerisme minder aantrekkelijk. Passagiers reizen nog steeds, maar kiezen simpelweg een ander vertrekpunt.’
Ook KLM had woensdag in een verklaring aangegeven dat verhoging van de vliegbelasting Nederlanders de grens over jaagt. KLM-topvrouw Marjan Rintel uit forse kritiek op de plannen. Volgens haar zouden de plannen ertoe leiden dat Nederland het duurste land van de Europese Unie wordt om vanuit te vliegen. Rintel benadrukt dat de verhoging ‘onze mogelijkheden ondermijnt om te blijven investeren in een schonere en stillere luchtvaart, aangezien geen enkele euro van deze belastinginkomsten naar verduurzaming gaat.’
ANVR-directeur Frank Radstake zegt de lijn van KLM goed te volgen. ‘Het verhogen van de vliegtaks zorgt ervoor dat je weglek-effecten gaat krijgen naar het buitenland’, zegt hij tegen het AD.
Net als KLM verwijst hij hierbij naar België, waar passagiers maximaal 10 euro vliegbelasting per vlucht betalen. ‘Dat betekent voor Nederlanders een langere rit, wat geen positief milieueffect oplevert en wat dus geen goed idee is.’
Volgens Radstake was het beter te verteren geweest als de Nederlandse overheid de opbrengsten van de luchthavenbelasting zou gebruiken om te investeren in innovatie, zoals verduurzamen van de luchtvaart. Zelfs de helft van de opbrengst zou volgens hem al enorm helpen. ‘Nu is het gewoon een ordinaire belastingverhoging.’ (Foto Shutterstock).
Schiphol is alleen maar een doorvoerhaven waar door er veel problemen met geluid en milieu zijn. Stillere vliegtuigen haha, ga dat maar aan de bewoners rond om Schiphol uitleggen. Vervuilende auto’s betaal je toch ook een toeslag dus gewoon belasten en hopen op minder vluchten.
Zo komen we wel van Schiphol en alle andere vliegvelden af. Blijkbaar hebben onze bewindslieden nog altijd boter op hun hoofd en geloven ze dat iedereen dat zo maar gaat betalen. Vliegvelden om ons heen wrijven in hun handen. Brussel, Düsseldorf, Bremen en Frankfurt. Vliegtax als je dat al wil zou je in Europees verband moeten doen. In Duitsland en België schaffen ze het juist weer af. Maar Nederland voert het nog verder door. En dan de logica mis ik ook nog eens. Vlieg ik naar Amerika dan betaal ik de hoofdprijs. Maar vlieg ik naar Parijs of Londen betaal ik het minimum tarief. Bestemmingen die heel goed met de trein kunnen. Ik dacht toch echt dat onze regering graag zou zien dat we deze afstanden met de trein zouden maken. Maar de trein wordtduurser en het verschil tussen trein en vliegen groter. En co2 uitstoot op lange vluchten is meer dan op korte vluchten wárbij vergeten wordt dat de meeste energie gebruikt worst om in de lucht te komen. De co2 uitstoot in de lucht krijgen we nu gewoon over ons heen als ik in Düsseldorf zonder vliegtax instap naar Amerika en de co2 gewoon boven Nederland achterlaat.
Dit is pure diefstal gaat ten koste
van de Innovatie en helemaal niets voor het klimaat er blijft altijd gevlogen worden en wijkt men uit Duitsland of België