
Onder druk van de Europese Commissie hebben de vijf grootste autoverhuurbedrijven in Europa beloofd om in het vervolg duidelijker te zijn over hun voorwaarden.
Het aantal klachten over autoverhuurders in Europa is tussen 2010 en 2016 meer dan verdubbeld. In 2016 werden meer dan 2.000 klachten geteld, meldt de Europese Commissie. Naar aanleiding van de vele klachten hebben ambtenaren uit Brussel en nationale consumentenorganisaties overleg gevoerd met Avis, Europcar, Enterprise, Hertz en Sixt. Deze bedrijven zijn samen goed voor 65 procent van de autoverhuurmarkt in Europa.
Uitgangspunt van de afspraken is dat consumenten die een auto huren in Europa niet geconfronteerd mogen worden met onverwachte kosten. De autoverhuurders moeten duidelijker zijn over hun voorwaarden, zoals vrije kilometers, eventuele schades, brandstof, borg en verzekeringen, zo stelt de Europese Commissie.
Sunny Cars
Hans Knottnerus, general manager van Sunny Cars Nederland en België, juicht de maatregelen toe. ‘Het is goed dat nu een duidelijke inspectie van het voertuig is afgesproken op het moment dat de klant zijn auto inlevert. We juichen het toe dat autoverhuurders niet zomaar schades in rekening kunnen brengen, maar dat ze deze duidelijk gedocumenteerd moeten aanleveren voordat ze in rekening gebracht worden. Het gebeurde maar al te vaak dat bij huurders zomaar geld van hun creditcard werd afgeschreven vanwege een onduidelijke schade. Deze maatregelen van de Europese Commissie zijn goed voor de hele branche.’