
EU Claim stapt namens 65 gedupeerden van D-reizen naar de rechter om alsnog van KLM terugbetaling van tickets te krijgen.
Dat bevestigt directeur Hendrik Noorderhaven aan TravMagazine.
Na het faillissement van D-reizen begin april bleek dat miljoenen euro’s die aan klanten terugbetaald hadden moeten worden voor de eigen bedrijfsvoering waren gebruikt.
Niet alleen touroperators hadden klantgeld teruggestort aan D-reizen, maar ook airlines als KLM hadden dat gedaan, in de overtuiging dat D-reizen dit zou terugbetalen aan de klant. Dat is niet gebeurd. Bij KLM zou het gaan om een bedrag van 4 miljoen euro.
Omdat de gedupeerde klanten het geld uiteindelijk niet hebben ontvangen, dient KLM hen alsnog te betalen, zegt Noorderhaven, die eerst heeft geprobeerd de zaak in der minne te schikken.
Volgens hem is de wet helder, al zegt hij begrip te hebben voor het sentiment van de airline die immers al aan D-reizen heeft betaald. ‘Maar de klant heeft recht op zijn geld, met of zonder tussenpersoon.’
KLM heeft al laten weten vooralsnog niet van plan te zijn om nogmaals te betalen. De maatschappij zegt aan zijn verplichting te hebben voldaan en dat gedupeerden zich dienen te melden bij de curator.
Noorderhave verwijst naar een artikel in TravelPro uit december 2017, waarin Harm Kreulen, directeur KLM Nederland zegt: ‘Wanneer een consument een ticket (via een agent) koopt dan gaat de luchtvaartmaatschappij een contractuele vervoersverplichting aan met de consument. Wanneer de luchtvaartmaatschappij in gebreke blijft dan kan de consument zich tot de maatschappij wenden. De agent is hier verder feitelijk geen partij in.’
Reactie KLM
In een reactie zegt KLM desgevraagd: ‘Wij stellen voorop dat wij het uiterst vervelend vinden dat consumenten gedupeerd zijn door het faillissement van D-reizen. Passagiers kunnen rechtstreeks bij KLM boeken. Sommige passagiers kiezen ervoor om zich te laten vertegenwoordigen door een tussenpersoon, die dan bepaalde taken op zich neemt – zoals het aanvragen en afhandelen van restituties. Zodra KLM de ticketkosten heeft gerestitueerd aan de rechthebbende of aan een door de rechthebbende aangewezen vertegenwoordiger (in dit geval D-Reizen), heeft zij voldaan aan de plicht onder artikel 8, lid 1, onder a. van Verordening 261/2004. Het risico dat de door de passagier ingeschakelde tussenpersoon failliet gaat terwijl hij de restitutie nog niet heeft doorbetaald, komt niet voor rekening van KLM.’
De kwestie met niet terugbetaalde klantgelden speelt overigens ook bij touroperators, die eveneens klantgeld aan D-reizen hebben betaald dat vervolgens niet aan de klant werd terugbetaald. SGR zegt dat de touroperators leveringsplicht hebben en de klant alsnog moeten betalen.
Volgens SGR-directeur Erik Jan Reuver kunnen touroperators zich niet verschuilen achter het argument dat zij al hebben betaald aan een tussenpersoon. ‘Die tussenpersoon werkt voor jou, niet voor de klant. Dat noemen we een agentuurrelatie’, zegt Reuver in TravMagazine #27.