
De Franse scale-up Worldia komt naar Nederland. Het bedrijf haalde onlangs 25 miljoen euro op voor de verdere ontwikkeling van zijn platform voor maatwerkreizen en heeft als onderdeel van zijn wereldwijde uitbreidingsplannen het vizier op Nederland gericht. Erik Schuffel, die eerder onder andere bij MSC werkte, is aangesteld als Business Development Manager Nederland.
Het in Parijs gevestigde Worldia is actief sinds 2013. Het jonge bedrijf haalde onlangs 25 miljoen euro op om zijn wereldwijde uitbreidingsplannen te realiseren. Worldia startte zijn eerste fondsenwervingscampagne in 2019 en ziet de recente financieringsronde als een belangrijke mijlpaal voor verdere groei.
Technologie
Worldia biedt een platform op basis van eigen technologie. Het Franse bedrijf noemt zichzelf een ´Connected Trip Operator´ waarmee reisbureaus en reisdistributeurs volledig op maat gemaakte en aanpasbare reizen kunnen creëren en boeken. Worldia biedt zijn partners ´een unieke combinatie van gepatenteerde eigen technologie, een divers productaanbod voor bestemmingen over de hele wereld en eersteklas services bij elke stap van de boeking, waardoor partners de reis volledig kunnen uitvoeren´.
In een toelichting zegt het bedrijf: ´Ons productportfolio omvat: vluchten, accommodaties, activiteiten, transfers, treinen, veerboten en autoverhuur, afgestemd op de behoeften van de klant. Vooral reisagenten hebben veel baat bij ons aanbod, want reisagenten staan voor veel uitdagingen bij het boeken van reizen op maat.´
Volgens Worldia zijn maatwerkreizen complex om te boeken, tijdrovend en moeten agenten vaak lang wachten op een offerte. Agenten lopen in die tijd het risico dat klanten zelf gaan shoppen. En dan is er nog het financiële risico, waarbij de reisagent aansprakelijk is voor de financiële bescherming van de samengestelde reis. Worldia zegt dat het al deze uitdagingen aanpakt.
´In het bijzijn van de klant is in een paar minuten een complexe journey in elkaar te zetten, zodat de klant aan het einde van het gesprek zijn offerte ontvangt. Minstens zo belangrijk is dat wij zorgen voor de reisarrangementen en de financiële bescherming van de reiziger, ook voor goedkope vluchten, zodat de distributeur zich geen zorgen hoeft te maken over problemen tijdens de reis. Wij zorgen voor alles.’
Nederland
De aanstelling van Erik Schuffel als Business Development Manager voor Nederland past goed in de plannen van het Franse bedrijf. Schuffel heeft ruim 30 jaar ervaring in de reisbranche, onder andere bij MSC, de Jong Intra, Club Med en TUI. Onlangs waagde hij zich buiten de branche met zijn flagshipstore van het Italiaanse beddenmerk Dorelan. Tijdens de laatste Vakantiebeurs zinspeelde Schuffel al op een terugkeer in de reiswereld.
Schuffel noemt het een geweldige kans dat hij bij Worldia aan de slag kan op het moment dat het bedrijf zo’n belangrijke stap zet op de Nederlandse markt. ´Ik ben blij terug te zijn in de reisindustrie met een unieke combinatie van technologie, reisproducten en diensten om onze zakenpartners te helpen.´
Vorige week maakte Schuffel samen met Jonathan Boiria (Head of International Business Development) al een kennismakingsronde langs verschillende Nederlandse partijen om het unieke aanbod en innovatieve technologie van Worldia te laten zien. ´Het was leuk om zoveel toekomstige zakenpartners te ontmoeten en zoveel goede reacties te krijgen´, zegt Boiria.
Schuffel voegt toe: ´We kijken uit naar mooie samenwerkingen met zakenpartners in Nederland.’
Foto: Erik Schuffel en Jonathan Boiria.