
Het aantal vakanties van Nederlanders zal tussen 2025 en 2030 blijven groeien, met wel beperkter, met 1 tot 1,5 procent per jaar. Dat is minder dan de afgelopen jaren, maar nog steeds gaat het om hele grote aantallen. ‘Als je het doorrekent, dan zit je op 400.000 vakanties die er ieder jaar bijkomen.’
Dat zegt Kees van der Most, oprichter van onderzoeksbureau Trends & Tourism, die recent een update publiceerde van zijn Toekomstvisie voor de Nederlandse vakantiemarkt richting 2030. Hierin onderscheidt hij vijftien trends die de vakantiemarkt van de komende jaren gaan bepalen. Dat varieert van ‘hang naar luxe’ tot ‘natuur beleven’.
Na de hersteljaren 2022 en 2023 lijkt 2024 een nog beter boekjaar te worden. Enig idee hoe dat komt?
´Ik denk dat het een combinatie is van twee dingen. Er heerst nog altijd een soort euforie dat we na corona gewoon weer lekker op vakantie kunnen gaan. En na twee jaren waarin de koopkracht terugliep is het in 2024 weer voor het eerst dat we een behoorlijke koopkrachtplus hebben. Tegelijk zullen we na dit jaar waarschijnlijk een ander groeipad krijgen. De Nederlandse vakantiemarkt is al sterk ontwikkeld. Heel veel mensen gaan al op vakantie. In 2022 lag de vakantieparticipatie op 80 procent. Dat zal best nog wel wat verder kunnen groeien, naar 85 misschien, en de frequentie zal ook nog wel wat toenemen. Maar ontzettend veel meer groei zit er niet in. Maar als je het aan de Nederlanders vraagt, dan zouden ze best nog wel vaker op vakantie willen.’
Volgens Van der Most blijft ook op langere termijn sprake van groei van het aantal vakanties, al zal die wel afvlakken.
‘Enerzijds willen mensen vaker op vakantie, maar worden ze vooral beperkt door beschikbare tijd en geld, maar ook persoonlijke omstandigheden, zoals een verhuizing of de zorg voor ouders of anderen. Overigens kun je ook een weekendje weggaan en met een paar dagen extra heel makkelijk een korte vakantie maken. Op die manier kom je aan 80 procent vakantieparticipatie, waarbij Nederlanders gemiddeld drie keer op vakantie gaan. Het Centraal Planbureau verwacht voor de komende jaren een economische groei van zo’n 1 procent. In mijn toekomstvisie verwacht ik dat het aantal vakanties tussen 2025 en 2030 met zo’n 1 à 1,5 procent zal toenemen, dus net iets boven die economische groei. Dat is minder dan de afgelopen jaren, maar nog steeds gaat het om hele grote aantallen hoor. Als je het doorrekent, dan zit je op 400.000 vakanties die er ieder jaar bijkomen.’
Hoe kan de reissector het beste inspelen op de wens van de consument om vaker op vakantie te gaan? Is het slim om te blijven focussen op prijs?
´Er wordt altijd geklaagd dat de reiswereld zich te veel op prijs richt, terwijl er genoeg voorbeelden zijn van specialisten die mooie reizen en inhoudelijk interessante reizen aanbieden en die zich op dat punt onderscheiden. Maar de Nederlander laat zich graag verleiden met korting. Dat is op zich geen probleem als je de consument daarmee zijn vakantie vroegtijdig kan laten vastleggen.’
Wordt boekjaar 2024 weer een beter jaar dan vorig jaar, zoals de branche hoopt en verwacht?
´Ja, ik denk het wel. Ik heb recent onderzoek gedaan naar de plannen voor lange zomervakanties en dan zie je dat er meer plannen zijn voor een vakantie in het buitenland. Je ziet veel dingen terugveren naar hoe het was. Tijdens corona deden lange binnenlandse vakanties het heel goed. Dat zie je nu, na een sterke stijging, weer teruglopen ten gunste van het buitenland. De groei wat betreft lange vakanties zal dit jaar vooral in het uitgaand toerisme zitten. Eigen land blijft vooral populair bij korte vakanties.´
In je vijftien trends noem je ook het omgaan met klimaatverandering. Is de klant daarmee bezig?
´Uit ons onderzoek blijkt dat de Nederlander tijdens zijn vakantie liever niet te veel bezig is met zaken als milieu, duurzaamheid en klimaatsverandering. Dat geldt voor ruim de helft van de ondervraagden. Veel mensen willen gewoon lekker op vakantie. Die zijn thuis al druk bezig met afval scheiden, proberen een elektrische auto te rijden, hebben zonnepanelen, dus die hebben al het gevoel dat ze goed bezig zijn. Mensen willen wel, maar dan moet het allemaal wel een beetje makkelijk zijn. En de vakantie mag niet duurder worden.
Duurzaamheid mag daarnaast niet ten koste van de beleving gaan. Tegelijk zie je wel een trend dat we duurzamer op reis gaan, meer trein, het aantal elektrische auto’s neemt toe. En als weersextremen blijven voorkomen, zoals bosbranden en extreme hitte, dan zullen mensen zich meer gaan aanpassen.´
Lees het complete interview met Kees van der Most in TravMagazine #15, die deze week verschijnt. Daarin noemt de marktonderzoeker 15 trends die de vakantiemarkt tot 2030 bepalen.
‘Nederlanders willen er vaker tussenuit, niet hebben niet meer vrije tijd; dat zal zich vertalen in meer korte vakanties’