
KLM overschrijdt in 2018 voor het eerst de omzetgrens van 11 miljard euro, de toestellen vliegen met een hoge bezettingsgraad en KLM investeert meer geld dan ooit in vernieuwing en innovatie. Toch is topman Pieter Elbers gefrustreerd omdat KLM niet verder kan groeien, want met 500.000 vliegbewegingen zit Schiphol aan zijn plafond.
‘Het tekort aan slots op Schiphol wordt het thema van de komende jaren’, stelde Elbers vrijdag tegenover TravMagazine tijdens een bijeenkomst op KLM Open. ‘En dat terwijl we hier een mooie infrastructuur hebben, misschien wel de mooiste in de wereld.’
Op de opmerking dat Lelystad Airport bij de geplande opening in 2020 maar 4.000 vliegbewegingen per jaar telt en dus ook geen soelaas biedt, zegt Elbers: ‘Ik zou willen dat ik er 4.000 slots op Schiphol bij had.’
Volgens Elbers zit Schiphol, uitgerust met vijf start- en landingsbanen, technisch gezien nog niet aan zijn top, zegt hij desgevraagd. Hij denkt dat Schiphol 550.000 tot 600.000 vliegbewegingen per jaar aankan. ‘En dan ben ik voorzichtig vanwege het aspect veiligheid.’
Luchtruim
Bovenop de slotproblematiek op Schiphol is er het versnipperde Europees luchtruim, dat leidt tot vertragingen en dat tijd en geld kost. Elbers: ‘We zijn wel in staat geweest om één Europese munt te vormen, maar we zijn niet in staat om naar één Europees luchtruim te gaan. Als je van Amsterdam naar Athene vliegt, moet je door misschien wel 13 luchtruimen. Dat betekent omvliegen. Hiermee worden alle besparingen op milieugebied teniet gedaan. Hier is een taak weggelegd voor de politiek.’
President en CEO Pieter Elbers, Harm Kreulen (directeur KLM Nederland) en Boet Kreiken (executive vice-president customer experience) gaven tijdens KLM Open een toelichting op lopende zaken bij de KLM in het bijzonder en de luchtvaart in het algemeen.
KLM bespaart enerzijds op de kosten, maar investeert anderzijds in nieuwe toestellen en airport-lounges. Elbers rekende voor dat KLM in 2013 circa 1 miljoen euro per dag investeerde, een bedrag dat anno 2018 is opgelopen tot 3 miljoen per dag. Dat komt neer op meer dan een miljard euro per jaar. ‘Dat is nog nooit vertoond’, stelde Elbers.
Voordelen
De afgelopen zes jaar heeft KLM vooral op kosten bespaard door de Cao’s op de nullijn te houden. ‘Na zes jaar is het logisch dat de lonen omhoog gaan, al moest daar wel een mediator aan te pas komen’, erkende de topman. ‘We bezuinigen nu op andere onderdelen, zoals het in elkaar schuiven van datacenters.’
KLM heeft een goed eerste halfjaar van 2018 achter de rug, terwijl partner Air France gebukt ging onder 335 miljoen euro aan stakingskosten. Toch wijst Elbers vooral op de voordelen van het samengaan van beide airlines in 2004. ‘Het samengaan met Air France heeft ons veel gebracht. In 2004 was KLM een bedrijf van 6 miljard euro omzet. In 2018 doen we meer dan 11 miljard omzet.’
Het oplossen van de sociale problemen bij Air France wordt een van de uitdagingen voor de nieuwe Air France-KLM topman Ben Smith, afkomstig van Air Canada, die komende maandag al aan de slag gaat in Parijs. Volgens Elbers is dat niet overhaast. ‘De afspraak was dat hij uiterlijk 30 september zou beginnen. Het is dus niet eerder dan gepland.’
Geen hobby
Voor KLM is het golftoernooi KLM Open een interessante business case, stelde Harm Kreulen. ‘We doen dit niet uit hobby, maar om zakelijke redenen. Het geeft ons veel publiciteit, vooral buiten Nederland waar KLM bij lange na niet zo bekend is als in Nederland. Daarnaast is het een uniek platform om onze partners te ontmoeten, van agenten tot touroperators.’
KLM heeft de laatste tijd hard gewerkt aan het realiseren van nieuwe stoelen in de world businessclass en het realiseren van wifi aan boord van de toestellen. ‘Dat laatste gaat ons niet hard genoeg’, stelde Boet Kreiken. De bouw van een nieuwe lounge op Schiphol is volgens hem iets vertraagd. Daarnaast is KLM druk aan de slag met biometrics, ofwel gezichtsherkenning. ‘We werken aan nu, morgen en fundamentele dingen voor de toekomst.’
Ondertussen gaat KLM richting de viering van het 100-jarig bestaan in 2019. KLM is de enige airline in de wereld die al zo lang bestaat onder dezelfde naam.
Foto: Tijdens KLM Open (vlnr): Harm Kreulen, Pieter Elbers en Boet Kreiken.