
Luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft het slechtste jaar in z’n geschiedenis achter de rug. Het boekjaar werd afgesloten met een verlies van 7,1 miljard euro.
Alleen al bij KLM kwam het brutoverlies uit op 1,2 miljard euro. De omzet van de Nederlandse maatschappij is met ruim de helft (54 procent) geslonken naar 5 miljard euro. KLM vervoerde vorig jaar 11 miljoen passagiers. In het jubileumjaar 2019, toen KLM zijn 100-jarig bestaan vierde, waren er nog 35 miljoen passagiers.
KLM noteerde vorig boekjaar een verlies van 3 miljoen euro per dag. Zonder de NOW-regeling, de tegemoetkoming in de loonkosten, zou het verlies zelfs 6 miljoen euro per dag zijn geweest.
Hoopvol
De financiële resultaten van KLM laten volgens topman Pieter Elbers zien hoe ernstig de situatie is. ‘De luchtvaart zal er een langere periode heel anders uitzien, met minder verkeer en lagere inkomsten.’
Volgens Elbers is ook dit jaar veel minder goed gestart dan werd verwacht.
Elbers verwacht dat KLM pas in 2025 weer op hetzelfde niveau verkeert als voor de coronacrisis. Toch blijft de topman hoopvol. ‘KLM heeft niet alleen de ambitie om te overleven, maar ook om na de crisis een belangrijke en verantwoorde speler in de luchtvaart te blijven.
Steun
De Nederlandse en Franse overheid werken aan een nieuw steunpakket voor de luchtvaartcombinatie. Eerder kreeg het bedrijf voor 3,4 miljard euro steun van de Nederlandse overheid en 7 miljard van de Franse overheid.
Er is onenigheid over de voorwaarden voor de nieuwe steun. Zo zou KLM slots moeten inleveren.
In een verklaring zegt Elbers:
‘De wereld van de luchtvaart zal er gedurende een langere periode heel anders uitzien, met minder verkeer en druk op de inkomsten. Ook dit jaar is veel minder goed gestart dan we initieel voorzien hadden. Ondanks dat, en kijkend naar de tweede helft van 2021, voel ik voorzichtig optimisme en hoop. Mensen zullen weer gaan vliegen en langzaam maar zeker zal KLM het wereldwijde netwerk weer kunnen gaan vliegen met alle keuzemogelijkheden voor haar klanten.’
Volgens Elbers heeft KLM niet alleen de ambitie om te overleven, maar ook om na de crisis een belangrijke en verantwoorde speler in de luchtvaart te blijven.
“Om dit te realiseren, is een herstructureringsplan opgesteld, genaamd ‘Van meer naar beter’. Het plan is wendbaar, gebaseerd op verschillende markt- en herstelscenario’s, en zal ons in staat stellen flexibel te zijn en kansen te creëren op het gebied van klantbeleving, digitalisering, duurzaamheid en technologie.’
Doorstaan
‘Met de hulp van onze loyale klanten en betrokken medewerkers zal KLM deze storm doorstaan en weer beter worden, waarbij we ook in de toekomst de belangrijke maatschappelijke en economische rol voor de Nederlandse samenleving blijven vervullen. We zullen onze ambities en voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid en innovatie nadrukkelijk blijven nastreven. Nederland mag blijven rekenen op onze volledige inzet en bijdrage als het gaat om het waarmaken van deze ambities.’
Het slechtste jaar van de maatschappij tot nu toe was 2009-2010. Toen werd er 1,6 miljard euro verlies geleden. (Foto KLM).