
Schauinsland Reisen, met een omzet van 1,3 miljard euro en 1,5 miljoen klanten de zevende touroperator van Duitsland, gaat werk maken van de Nederlandse markt.
‘We gaan bedachtzaam de Nederlandse markt op. We willen de markt niet hals over kop veroveren, maar doen dat stap voor stap. Rome is ook niet in één dag gebouwd’, zegt directeur/eigenaar Gerald Kassner, de derde generatie van het familiebedrijf, tegen TravMagazine.
Stelt u Schauinsland eens voor. Wat is typisch voor Schauinsland?
‘Het onderscheid is dat we een echt familiebedrijf zijn, met alles wat daarbij hoort. We zijn goed bereikbaar, fair, geloven in partnerschap, we zijn snel, effectief. We hechten aan oude traditionele waarden, gaan fair met partners om, dus ook met reisbureaus. Toen ik in 1997 aantrad, was de vraag hoe het bedrijf verder zou moeten. Onze basis is fair handelen, goede producten leveren en goede prijzen hanteren. We focussen op reisbureaus, investeren in techniek zodat zij snel kunnen werken, we zijn nauwkeurig met prijzen in onze systemen. Kortom, we maken het reisbureaus makkelijk om bij ons te boeken.’
Wie is uw klant?
‘We bedienen de klant met het ‘me too’ product. Dus een breed aanbod van een diplomareis voor scholieren naar Spanje tot de oudere klant die in de winter naar de Canarische Eilanden vliegt, en van verre reizen tot stedentrips. We bedienen een brede klantgroep. We zijn naast Rewe de enige touroperator die cruises van Aida aanbiedt, compleet met arrangementen voor- en na een cruise. We bieden ook TUI Cruises aan. Dat wordt een trend, dat je met geassocieerde partners samenwerkt.’
Veel pakketreizen dus?
‘Onze basis is de gewone pakketreis. We hebben een goede klantenkring, daar ben ik heel tevreden mee. We zijn geen prijsvechter, maar hebben wel een goede prijs-kwaliteit verhouding. De klant moet terugkomen. We verkopen liever een iets duurder hotel meteen aan zee, dan een hotel verderop waar de klant niet tevreden over is. We zouden meer omzet kunnen maken als we zouden willen, maar dat doen we niet. We verkopen geen C-klasse hotels, alleen A en B. Althans, we doen ons best.’
Waarom denkt u succes te hebben in Nederland?
‘Ons product klopt, de prijs klopt, we hebben goede retailpartners. We gaan bedachtzaam de Nederlandse markt op. We willen de markt niet hals over kop veroveren, maar doen dat stap voor stap. Rome is ook niet in één dag gebouwd. We noteren dit jaar 100 procent groei in Nederland, maar dat is omdat we nog relatief jong zijn.’
Geeft u in Nederland extra hoge provisie?
‘Alle partners krijgen een faire commissie. We doen het op de Nederlandse markt wat dat betreft extreem goed in vergelijking met Nederlandse touroperators. We betalen in Nederland geen hogere commissie dan in Duitsland.’
Hoe hoog is de commissie?
‘De basiscommissie is vanaf 10 procent, vanaf de eerste boeking. We kopen geen markten, we werken wel hard om op de markt te komen. Dat is onze basisfilosofie, ook in Duitsland.’
Lees het volledige interview in TravMagazine van deze week.
Foto: Gerald Kassner, directeur/eigenaar van Schauinsland.