
EasyJet verdubbelt het aantal vrouwelijke aspirant-piloten. De luchtvaartmaatschappij is vorig jaar een campagne gestart om het aantal vrouwen onder aspirant-piloten te verdubbelen naar 12 procent over twee jaar: het Amy Johnson Flying Initiative.
Omdat easyJet de doelstelling al in één jaar heeft gehaald, heeft CEO Carolyn McCall een vliegtuig onthuld dat is vernoemd naar de vrouwelijke luchtvaartpionier Amy Johnson. Dit vliegtuig gaat door het hele easyJet-netwerk vliegen om onder vrouwen interesse te wekken voor het pilotenvak.
In 2020 wil easyJet dat 20 procent van de nieuwe aspirant-piloten vrouw is. Op basis van het verwachte aantal benodigde piloten betekent dit dat de luchtvaartmaatschappij ieder jaar rond de 50 vrouwelijke piloten zal aannemen. McCall: ‘De laatste vijftig jaar is er behoorlijke vooruitgang geboekt, in bijna iedere sector, in het aantal vrouwen dat weet door te stoten to senior posities. Dit zie je in de advocatuur, gezondheidszorg, onderwijs, de financiële wereld en politiek. Echter, onder piloten is er weinig veranderd en het is lastig om een andere zo zichtbare beroepsgroep te bedenken waarin vrouwen zo sterk zijn ondervertegenwoordigd.’
Op dit moment is rond de 35 procent van de middel en senior managementposities bij easyJet ingevuld door een vrouw en is 55 procent van de directie en 22 procent van het bestuur vrouw.