
EasyJet houdt vanaf maandag de volledige vloot aan de grond als gevolg van de reisbeperkingen die landen hebben opgelegd als reactie op de corona-crisis.
De afgelopen dagen heeft easyJet geholpen klanten te repatriëren door middel van meer dan 650 repatriëringsvluchten, waarmee meer dan 45.000 klanten naar huis terugkeerden. De laatste van deze vluchten werd op zondag 29 maart uitgevoerd.
De airline blijft samenwerken met overheden om op hun verzoek extra vluchten uit te voeren.
In dit stadium is er geen zekerheid over de datum voor het herstarten van commerciële vluchten, zegt de airline. ‘We zullen de situatie continu evalueren op basis van reisbeperkingen en de passagiersvraag, en zullen de markt updaten zodra we hier zicht op hebben.’
‘We blijven elke actie ondernemen om kosten en niet-kritieke uitgaven van het bedrijf op elk niveau te verwijderen. Het aan de grond houden van onze vloot scheelt aanzienlijk in de kosten.
EasyJet beschikt over een sterke balans, zonder herfinanciering van schulden tot 2022. We zijn in bespreking met liquiditeitsverschaffers die de kracht van onze balans en bedrijfsmodel erkennen.’
‘We werken er onvermoeibaar aan om ervoor te zorgen dat easyJet goed gepositioneerd blijft om de uitdagingen van het coronavirus te overwinnen’, zegt Johan Lundgren, CEO van easyJet. (Foto Shutterstock)