
EasyJet en de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) hebben een definitieve cao vastgesteld na het bereiken van een principeakkoord in 2018. Dit is de eerste cao voor het EasyJet-cabinepersoneel dat op de basis Schiphol werkt.
In elk land waar EasyJet een basis heeft, werkt personeel op lokale contracten met specifieke arbeidsvoorwaarden en sociale zekerheid naar gelang het nationale stelsel. Ook werkt EasyJet samen met lokale vakbonden, zoals in Nederland met VNC, om tot goede afspraken te komen zodat personeel eerlijk en consistent beloond wordt. ‘De cao-afspraken zorgen ervoor dat EasyJet duurzaam aan de toekomst op Schiphol kan bouwen en bieden het EasyJet-cabinepersoneel de zekerheid dat er goede arbeidsafspraken zijn gemaakt’, zegt de airline, die claimt de op een na grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol te zijn.
‘Ik ben ontzettend blij voor ons cabinepersoneel dat er een goede cao is afgesloten met vakbond VNC en dat de laatste details ook rond zijn’, zegt William Vet, Country Manager van EasyJet Nederland. ‘Onze medewerkers zorgen ervoor dat de basis van easyJet op Schiphol een succes is en dat onze passagiers het prettig vinden om met ons te reizen. Dit cao-akkoord biedt een goede basis om dit succes de komende jaren door te zetten.’
De cao-afspraken gaan met terugwerkende kracht in per 1 april 2018. In de cao zijn onder andere afspraken gemaakt over beloning, pensioen en ziekteverlof. Sinds de opening van de basis op Schiphol in 2015 werkte het cabinepersoneel van EasyJet op contracten die aan Nederlandse wet- en regelgeving voldoen.