
Duurzaam taxiën kan een besparing van zeker 50 procent aan brandstof en daarmee een aanzienlijke milieuwinst opleveren, doordat vliegtuigen minder uitstoten op de luchthaven.
Dat blijkt uit onderzoek van Schiphol en sectorpartners.
In de haalbaarheidsstudie komt ook naar voren dat ingrijpende aanpassingen aan infrastructuur, processen en techniek nodig zijn om duurzaam taxiën de standaardprocedure op Schiphol te maken. De betrokken partijen brengen de noodzakelijke stappen in beeld die nodig zijn om ervoor te zorgen dat duurzaam taxiën voor 2030 de standaardprocedure wordt.
Schiphol heeft de studie samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, Transavia, Corendon Dutch Airlines en grondafhandelaren dnata en KLM Ground Services uitgevoerd. De studie is onderdeel van het sectorplan Slim en Duurzaam en het Akkoord Duurzame Luchtvaart van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.
De conclusies van het onderzoek zijn getrokken op basis van de proef met de Taxibot op de luchthaven, simulaties van volledig duurzaam taxiën op de luchthaven en input van operationele experts.
Tijdens de proef in 2020 werden middelgrote vliegtuigen naar de start- of landingsbaan gebracht door een Taxibot, een speciaal sleepvoertuig van Smart Airport Systems en ontwikkeld door Israel Aerospace Industries. Daardoor konden de vliegtuigmotoren voor het grootste deel uitblijven tijdens het taxiën.
De brandstofbesparing komt hiermee uit op gemiddeld 50 procent en is afhankelijk van de baan die in gebruik is. Wanneer er bijvoorbeeld naar de Polderbaan wordt gereden, met de langste taxitijd, kan de besparing oplopen tot 65 procent. (Foto Schiphol).