
Het verkeersbureau van Duitsland hoopt op een goed najaar. ‘Als het weer meezit, kunnen we dit jaar een mooie herfst hebben. De behoefte om te reizen bij mensen is er. September en oktober kunnen daarom wel eens druk worden.’
Dat stelde Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau in Amsterdam, dinsdagmiddag bij een ‘uitverkochte’ pr-workshop. De workshop, die plaatsvond in het nieuwe Sir Adam Hotel in Amsterdam-Noord, telde 50 media- en andere relaties, het maximum toegestane aantal.
Zij hadden hier een ontmoeting met partners uit Duitsland, waaronder veel stedenbestemmingen. Hiermee werd ingehaakt op het thema ‘steden en cultuur’, waarbij het natuuraanbod in- en rond de steden niet wordt vergeten.
De toeristische sector in Duitsland moest vorig jaar een teruggang van 50 procent ten opzichte van het topjaar 2019 incasseren, stelde Klare. Een klein positief aspect daarbij is dat het marktaandeel van Nederland op de Duitse inkomende markt met 5 procent is gestegen.
Volgens NBTC-Nipo, dat de cijfers van alle internationale bestemmingen van Nederlanders op een rij zette, groeide het marktaandeel van Duitsland vorig jaar van 17 naar 22 procent.
Het toont volgens Klare aan dat Duitsland onverminderd populair is bij Nederlanders, zij het tijdelijk op een lager niveau wat het aantal bezoekers in absolute aantallen betreft. ‘Duitsland is een populaire bestemming voor autovakanties, maar ook de steden zijn in trek.’
Voor het lopende boekjaar 2021 zijn nog geen cijfers bekend. Dat heeft alles te maken met het feit dat de accommodaties in Duitsland vanwege de coronamaatregelen van januari tot juni dit jaar gesloten waren.
Er wordt daarom ingezet op het komende najaar, hopelijk gevolgd door een goede winter. ‘We hebben alle vertrouwen dat het herstel in 2022 stevig doorzet’, stelde Klare.
De mediaworkshop was de eerste grootschalige ‘live’ bijeenkomst van het Duits Verkeersbureau in lange tijd van het Duits Verkeersbureau, dat vorig jaar zomer een presentatie in kleinere setting hield.
De vraag of de populaire kerstmarkten in Duitsland dit jaar doorgaan, kon nog niet definitief worden beantwoord. De Duitse overheid wil deze mogelijk toestaan voor bezoekers die zijn gevaccineerd of bezoekers die het afgelopen half jaar van corona zijn genezen.
‘De plannen worden nu gemaakt’, verklaarde Christian Schüller van Düsseldorf Tourismus. De stad telt vijf kerstmarkten. ‘Het concept wordt momenteel bekeken.’
Duitsland telde in 2018 ruim 86 miljoen overnachtingen van buitenlandse gasten. Nederland is de grootste markt, met 11,3 miljoen overnachtingen in 2018. In 2019 was sprake van een kleine plus, waarmee vakantieland Duitsland voor het tiende jaar op rij een record brak.
Foto: Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau in Amsterdam.