
Met de aankoop van Cruise Travel versterkt het Duitse E-hoi zijn positie op de Nederlandse markt. Het Duitse bedrijf was met de labels Cruisewinkel.nl en Zeetours Cruises al marktleider in Nederland en versterkt deze positie verder met Cruise Travel.
‘Met deze drie merken samen zitten we ver boven de 50 procent, misschien wel richting 60’, zegt Patrick Cépèro, die als directeur de leiding over de drie bedrijven heeft en desgevraagd een toelichting geeft.
Cépèro is oprichter van Cruisewinkel.nl, dat hij in 2015 verkocht aan E-hoi. Hij bleef als managing director en heeft sinds januari 2018 ook de leiding over Zeetours Cruises, dat eveneens door het Duitse bedrijf werd gekocht.
‘We hoorden dat Cruise Travel een sterke partner zocht’, zegt Cépèro desgevraagd over de reden van de aankoop. ‘De mogelijkheid deed zich voor om op deze manier onze positie in zowel het B2B- als het B2C-segment te versterken. Inderdaad is het in die zin een strategische aankoop.’
Met de aankoop wisselt Cruise Travel binnen korte tijd opnieuw van eigenaar. Het familiebedrijf werd in juni 2018 door Fleur Broer teruggekocht van de ANWB. Zij had het cruisebedrijf, opgericht door haar ouders, in november 2011 aan de ANWB verkocht. De ANWB wilde zijn leden meer cruises aanbieden, maar besloot een paar jaar later dat voor zijn ledenreizen geen eigen cruisespecialist nodig was met een diep aanbod.
Fleur Broer kocht daarop Cruise Travel terug, samen met Chris Mulder, lid van het managementteam, als medeaandeelhouder. Het bedrijf is recent verhuisd naar een kleiner pand in Putten.
Die verhuizing wordt teruggedraaid, zegt Cépèro. ‘We gaan terug naar het pand in Ermelo. Dat is nog beschikbaar, aangezien wij dit nog altijd huren, en het heeft een betere uitstraling.’
Fleur Broer is inmiddels vertrokken als directeur. Chris Mulder blijft betrokken bij de organisatie en gaat meehelpen aan de verdere groei van Cruise Travel. Ton Hendriksen, die in september 2018 werd aangetrokken als commercieel manager, heeft inmiddels nauw overleg met Mirella de Kock-Houmes, business development manager van Zeetours, over de verkoop aan de retail.
‘De drie labels blijven naast elkaar bestaan. ‘Ieder bedrijf heeft z’n eigen klantenbestand. Dat gooi je niet zomaar op één hoop.’
Lees het complete interview met Cépèro in TravMagazine #41.