
Het beperken van het aantal vluchten op Schiphol naar 440.000 is niet de oplossing voor de milieulast die de luchtvaartsector veroorzaakt.
‘Krimp is geen antwoord. Het antwoord is innovatie’, stelde Arjan Kers, General Manager van TUI Nederland dinsdag tijdens een paneldiscussie op het Travel Congress in Utrecht.
Die innovatie bestaat volgens Kers onder andere uit het bijmengen van duurzame brandstof (SAF) en de vernieuwing van de vloot, zoals TUI heeft gedaan.
‘En bedrijven die innoveren en dus met toestellen vliegen die minder overlast geven, zouden voorrang moeten krijgen op Schiphol.’
Kers ging de discussie aan met onder andere Mattijs ten Brink, CEO van Sunweb, die eerder pleitte voor meer alternatieve manieren van vervoer en voorstelde om minder vliegvervoer in een pakketreis op te nemen.
Ten Brink: ‘Veel bedrijven hebben zich na mijn uitspraak bij ons gemeld, maar helaas is het treinvervoer naar de sneeuw bij ons nog niet gelukt.’
Zoals bekend moest Sunweb in november een eigen nachttrein naar de wintersport annuleren. Het plan werd afgeblazen vanwege een tekort aan geschikt materiaal en de hoge kosten, waardoor het lastig was te concurreren met auto of vliegtuig.
TUI is er wel in geslaagd om sinds begin januari dit jaar een nachttrein naar de wintersport te laten rijden. Ten Brink verklaarde zijn concurrent het succes te gunnen.
Circa 160 bezoekers waren dinsdag naar de Jaarbeurs in Utrecht gekomen voor het Travel Congress. Vanwege de griepgolf waren dat er minder dan verwacht. Zelfs twee sprekers moesten hierdoor afzeggen.
Technologie, duurzaamheid en human capital (ofwel de kennis en vakmanschap van medewerkers binnen een bedrijf) liepen als een rode draad door alle presentaties van het Travel Congress, dat inmiddels traditie is geworden is voorafgaand aan de Vakantiebeurs.
Blockchain en metaverse zijn twee belangrijke buzzwords in de huidige technologie.
Metaverse, een 3D-versie van internet waarbij gebruikers zich met een avatar in een virtuele wereld bewegen, kan reisbedrijven helpen hun omzet te vergroten, stelde deskundige Jan Scheele, die benadrukte dat metaverse geen nieuwe versie van Facebook is.
Reizigers kunnen via een VR-bril een bestemming bekijken alvorens te boeken. Scheele noemde als voorbeeld het Amerikaanse Thomas Cook, dat VR-excursies van vijf minuten door Manhattan in New York aanbood. Het bedrijf zag zijn conversie met 190 procent toenemen.
Later meer.
Foto: de paneldiscussie.