
Het voortbestaan van de pakketreis in zijn huidige vorm was tijdens het ANVR-congres in Rabat opnieuw onderwerp van gesprek. Strengere Europese regels, zoals het beperken van de aanbetaling door de klant en het beperken van de annuleringskosten, dreigen het aanbieden van pakketreizen steeds lastiger te maken. ‘Mijn advies is: ga geen probleem oplossen dat niet bestaat’, zegt ANVR-directeur Frank Radstake.
De kwestie rond de pakketreis speelt al langer en is onderdeel van het EU-beleid om de consumentenbescherming verder aan te scherpen. In Brussel wordt momenteel onderhandeld over een herziening van de richtlijn pakketreizen, een proces dat volgens Radstake zorgwekkender wendingen begint te nemen dan veel partijen hadden voorzien. Terwijl de sector al jaren pleit voor duidelijkheid en stabiliteit, lijken Europese beleidsmakers hardnekkig te zoeken naar manieren om de pakketreis verder in te perken. Het beperken van aanbetalingen en het inperken van annuleringskosten zijn daarbij het heetste hangijzers.
Radstake volgt het dossier al sinds 2023 op de voet, toen de Europese Commissie haar eerste voorstellen presenteerde. ‘Je hebt in zo’n herziening drie stappen. Eerst geeft de Europese Commissie haar visie, daarna volgt de Raad en vervolgens het Europees Parlement. Daarna begint het echte werk, in een overleg dat de trialoog wordt genoemd. Dat is het moment dat deze drie partijen samenkomen om tot één definitieve tekst te komen. In theorie is dat vooral finetuning, maar in de praktijk kan daar nog van alles gebeuren.’
Hij verwijst naar 2015, toen in de trialoogfase het gekoppelde reisarrangement plotseling opdook, een constructie die geen van de partijen vooraf had voorgesteld, maar toch de definitieve richtlijn haalde (Een gekoppeld reisarrangement ontstaat wanneer een reiziger via één handelaar minimaal twee verschillende reisdiensten koopt, maar deze diensten geen pakketreis vormen. Toch vond de EU dat consumenten in zo’n situatie enige bescherming moesten krijgen, omdat de diensten min of meer samen zijn aangeschaft, red). ‘Dat was echt een duveltje uit een doosje’, zegt Radstake. ‘Niemand zag dat aankomen. En ook nu hangt er een soortgelijk risico in de lucht.’
Aanbetalingen
Waar maakt de ANVR zich precies zorgen over? Allereerst over de mogelijke beperking van aanbetalingen. Brussel lijkt te willen sturen op aanzienlijk lagere aanbetalingen die consumenten bij boeking moeten voldoen. Maar volgens Radstake is dat idee gebaseerd op een probleem dat helemaal niet bestaat.
‘De aanbetaling werkt nu uitstekend’, zegt hij resoluut. ‘Er is geen consumentenprobleem om op te lossen. Reisorganisaties gebruiken aanbetalingen om leveranciers tijdig te kunnen betalen. Als je die ruimte wegneemt, leg je een oneerlijke financiële last bij reisbedrijven. Bovendien is het volstrekt onlogisch om in te grijpen in iets dat al goed functioneert.’
Een tweede zorg is het idee om annuleringskosten strakker te reguleren. Sommige partijen willen dat reisbedrijven alleen nog mogen werken met vaste staffels, waarbij volledige annuleringskosten vrijwel onmogelijk worden.
Radstake: ‘Dat klinkt misschien consumentvriendelijk, maar dat is het niet. Als ik als reisbedrijf moet betalen aan een leverancier, zoals een airline, hotel of excursiepartner, dan moet ik dat kunnen doorbelasten aan de klant, mits ik dat vooraf helder communiceer. Als een leverancier 100 procent annuleringskosten rekent, kan je als reisbedrijf simpelweg niet anders. Anders draait de reisorganisatie op voor kosten die volledig buiten haar macht liggen. We praten over de contractuele verplichtingen tussen reisbedrijf en leverancier. Als die 100 procent zijn, dan moet dat ook richting klant zo kunnen blijven.’
Meerwaarde
Op 2 december vindt het volgende trialoogoverleg plaats. Dan moet er duidelijkheid komen over de omstreden aanbetalingsregel en het beperken van annuleringskosten. Radstake formuleert het graag helder: ‘Beste Europese Commissie, begin hier niet aan. Je lost een probleem op dat er niet is. Als iets niet gebroken is, moet je het niet repareren.’
Hij benadrukt dat het concept van de pakketreis juist een enorme meerwaarde voor consumenten biedt. ‘Wie een pakketreis boekt, kiest voor zekerheid. Dat is het fundament van de richtlijn. Natuurlijk kun je ook losse reisdiensten boeken. Maar dan is het verstandig dat bij een ANVR-aangesloten bedrijf te doen, want dan heb je tenminste de zekerheden die erbij horen. De bestaande situatie werkt goed. Daar moet je van afblijven.’
Lees ook: Arjan Kers (TUI) waarschuwt voor onuitvoerbare EU-regels
Foto: Frank Radstake (rechts) met Arjan Kers (topman TUI/voorzitter ANVR) bij vertrek voor het ANVR-congres (Foto TravMagazine/Theo de Reus).
Geef een reactie