Klant: Nou mevrouw, mijn complimenten. Wat een topvakantie! Wij zijn echt blij toch voor een reisbureau te hebben gekozen. Je kunt je reis zelf wel regelen, maar als er dan wat fout gaat met een geboekt item loopt alles in de soep. En zo’n feestreis van 3 weken met de hele familie naar Amerika, ik moet daar niet aan denken.
Reisverkoper: Doen we graag, daar zijn we reisbureau voor. We hebben een mooie rondreis samengesteld, waar uw opa en oma zich ook heel prettig bij zullen voelen.
Klant: Ja, alles is goed geregeld, we gaan met een gerust hart weg.
Reisverkoper: Oja, wilt u dan nog even bij dit kruisje tekenen. Dat is de disclaimer van de ANVR.
Klant: De wat?
Reisverkoper: Daarmee geven wij duidelijk aan bij wie we alle 14 reisonderdelen in de USA en de vluchten hebben geboekt. Als er wat fout gaat is het hun schuld en niet die van ons reisbureau. Als u hier tekent, accepteert u deze vrijwaring.
Klant: Nou ja. Daar begrijp ik niks van!
Reisverkoper: Ja, ik doe het liever ook niet. Maar dit is wel nodig voor de financiële risico’s van ons reisbureau. We hebben het al zo moeilijk de laatste tijd met al die internetboekingen door onze klanten.
Klant: Sorry, hoor, en dat vertelt u me nu pas. Dan doe ik het toch liever zelf. Ben ik nog goedkoper uit ook! Goedemiddag.