
Duurzaamheid gaat bij Transavia verder dan biobrandstof bijmengen. Het gaat ook om nieuwe vliegtuigen, om lichtere stoelen aan boord en het antwoord op de vraag of op een bepaalde route wel of geen saucijzenbroodjes worden verkocht. Dirk Neelis, CFO van Transavia schetst het beleid.
Als financieel topman van Transavia, sinds zeven jaar, heeft Dirk Neelis een brede portefeuille. Duurzaamheid is daar een belangrijke pijler van. Gevraagd naar de goede voornemens voor volgend jaar op dit gebied, zegt hij:
‘Het gaat hier niet om goede voornemens voor volgend jaar, maar voor de komende jaren. Het jaar 2030 is een behapbare horizon.’
‘De aangekondigde vlootvernieuwing met de Airbus A320/1 Neo is natuurlijk één van de belangrijkste instrumenten om invulling te geven aan de duurzaamheidsambities van Transavia. De nieuwe vliegtuigen gaan enorm helpen met het reduceren van onze uitstoot op het gebied van CO2, stikstof en geluid. We krijgen de eerste nieuwe toestellen in 2023 en zijn dan ongeveer 8 jaar bezig met de totale vlootvervanging.’
Op de korte termijn begint Transavia volgend jaar met het bijmengen van biobrandstof, in vaktermen aangeduid als sustainable aviation fuel (SAF), op 1 procent van alle uitgaande vluchten.
Daarnaast heeft de airline dit jaar al een begin gemaakt met het terugdringen van afval aan boord. Hoewel het om afval in de breedste zin van het woord gaat, is het beleid het meest zichtbaar in het terugdringen van het gebruik van wegwerpplastic.
‘Op die manier laten we medewerkers en passagiers zien dat het ons menens is. Daarnaast zijn we continu bezig met het zoeken naar mogelijkheden van verdere gewichtsreductie van onze toestellen.’
Transavia investeert samen met KLM in CO2ZERO-projecten, waarbij vluchten door KLM en Transavia worden gecompenseerd via investeringen in duurzame activiteiten als herbebossingsprojecten.
Je hoort dat consumenten steeds minder bereid zijn hun vlucht te compenseren. Hoe krijg je hen zo ver dat wel te doen?
‘Circa 6 procent van onze klanten compenseert zijn vlucht. Je kunt dat veel of weinig noemen, maar het is een manier om betrokkenheid te creëren. Het gaat stapsgewijs. Het gaat om een klein bedrag per ticket. We laten de klant ook zien wat we ermee doen.’
Neelis voelt er niet voor om het prijsinstrument te gebruiken om vliegen te ontmoedigen. ‘Het gaat erom dat je een goede balans vindt. Vliegen moet voor iedereen toegankelijk blijven. En een vakantie in de zon draagt ook bij aan het welzijn van mensen. Duurzaamheid moet van binnenuit komen, dat creëert ook draagvlak. Samen met onze passagiers en B2B-partners, zoals Sunweb en Voigt Travel, gaan we richting 2030.’
Voor het realiseren van elektrisch vliegen is volgens Neelis meer tijd nodig. ‘Dat we vóór 2035 met een normaal toestel met 189 stoelen elektrisch vliegen, dat gaat niet gebeuren. Op kleine schaal, met 10 tot 20 stoelen, zie ik dat voor 2030 wel gebeuren. En voordat we met grote toestellen elektrisch aangedreven de oceaan overgaan, is het 2040. Ondertussen werken we aan reductie van de uitstoot van CO2 in de hele keten.’
Aan het begin van de coronacrisis stonden vliegtuigen wereldwijd elf weken aan de grond. Wat heb je als CFO als eerste gedaan?
‘We zijn direct gaan sturen op cash en checkten bij wijze van spreken iedere dag het banksaldo. We hebben veel maatregelen genomen om onze kosten en uitgaven tot het minimum te beperken. Ook het uitgeven van vouchers aan passagiers wiens vlucht niet door kon gaan was een van de genomen maatregelen. Gelukkig konden we vorig jaar vrij snel na de zomer weer een refund geven aan de passagiers die geen gebruik wilden maken van het uitgegeven voucher.’
‘Het is belangrijk om niet in paniek te raken. We waren financieel sterk de crisis in gegaan. Alleen ging het geld er in die tijd wel snel uit. We hebben 18 maanden te maken gehad met sterke golfbewegingen. Goede resultaten, zoals afgelopen zomer toen veel Europese bestemmingen open waren, moet je vieren. Maar je moet er rekening mee houden dat het zo weer kan omslaan. We hebben waarschijnlijk nog jaren met dit virus te maken.’
Lees het complete interview met Dirk Neelis in de recent verschenen TravMagazine #51.
‘We checkten bij wijze van spreken iedere dag het banksaldo.’