
Brussels Airport presenteert zich steeds nadrukkelijker als alternatief voor het drukke Schiphol. Als het aan directeur Arnaud Feist ligt, ontvangt zijn luchthaven in de toekomst alleen maar meer Nederlanders, zegt hij in NRC.
Op de vraag of hij meer belangstelling uit Nederland ziet, zegt hij:
‘Absoluut. Als je nu in de parking gaat, zie je veel gele nummerplaten. Ik denk dat we aantrekkelijk zijn voor Nederlanders, vooral uit het zuiden van het land. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij Transavia heeft hier in juni een derde vliegtuig gestationeerd.’
‘Ongeveer een miljoen Nederlanders per jaar vliegen vanuit Brussel. Pre-covid was dat 600.000. Dat is mede dankzij Transavia, Corendon en TUI. Onze ambitie is nog meer Nederlanders aan te trekken.’
Foto: Arnaud Feist, CEO Brussels Airport (Foto Brussels Airport).
Gevraagd of hij overeenkomsten ziet tussen Brussels Airport en Amsterdam, zegt Feist:
‘Anders dan Schiphol kunnen wij nog groeien. Wij zijn echter geen voorstander van een cap op het aantal vliegbewegingen. Wij willen onze impact op de omgeving zoveel mogelijk beperken. Dan moet het gaan om een cap op gelúíd. Dat is relevant voor omwonenden, niet het aantal vluchten.’
Hij voegt daaraan toe: ‘En bedenk, de luchtvaart kent ook lusten. De mensen die hier vandaag op vakantie gaan, zijn allemaal blij. Het is nu altijd dezelfde negatieve discussie. Daarover blijf ik me verbazen’, zegt hij tegen de krant.
(Foto Brussels Airport).