
Ferrymaatschappij DFDS, de Port of Tyne en zeehaven IJmuiden hebben de handen ineen geslagen voor een nieuw decarbonisatie-initiatief. Hiermee komt een groenere toekomst voor reizen over de Noordzee dichterbij, zeggen de initiatiefnemers.
De organisaties hebben een haalbaarheidsstudie gelanceerd om de basis te leggen voor een groene scheepvaartcorridor tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Deze studie, die loopt tot 30 april 2025, onderzoekt mogelijkheden om de route tussen Newcastle en Amsterdam te verduurzamen.
Hierbij wordt gekeken naar de bestaande haveninfrastructuur en de mogelijkheden om alternatieve brandstoffen aan te leveren, waarbij elektriciteit en groen methanol als optie worden genoemd.
Het project heeft als doel om jaarlijks meer dan 850.000 ton aan CO2-uitstoot te elimineren. Dat is een significante bijdrage aan de duurzaamheidsdoelen van DFDS en de net-zero ambities van zowel het Verenigd Koninkrijk als Nederland, zeggen de bedrijven.
De haalbaarheidsstudie wordt geleid door milieukundig adviesbureau en specialist in duurzame scheepvaart Ricardo. Het project legt de basis voor een toekomstige vloot met een kleinere ecologische voetafdruk.
De totale projectkosten bedragen 300.000 euro, waarvan circa 150.000 euro wordt gefinancierd door de Britse en Nederlandse overheden.
‘Onze samenwerking met de Port of Tyne en de Zeehaven IJmuiden zijn cruciaal voor onze doelstelling om onze impact op het klimaat te verminderen door over te schakelen op alternatieve brandstoffen’, zegt Teun-Wim Leene, routemanager bij DFDS.
‘Samen delen we de ambitie om te investeren in de ontwikkeling van laag-emissie schepen en de benodigde infrastructuur in de havens. Door ons te richten op uitdagingen zoals de terminalcapaciteit in IJmuiden en het veiligstellen van laag-emissie brandstofbronnen, zetten we belangrijke stappen om te leren hoe we het transport tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland kunnen verduurzamen en de lange termijn toekomst van de route Newcastle-Amsterdam kunnen waarborgen.’
DFDS wil tegen 2030 zes schepen bouwen die worden aangedreven door alternatieve brandstoffen, met een focus op elektriciteit, groen methanol en ammoniak. (Foto TravMagazine).