Op 2 mei a.s. gaat de nieuwe dagelijkse lijndienst van Delta Air Lines van Schiphol naar Salt Lake City van start. KLM verzorgt de sales in het kader van de joint venture die zij heeft met Delta. Salt Lake City is nog niet in de touroperatorcontracten opgenomen, maar Delta’s directeur Europa Perry Cantarutti heeft desalniettemin hoge verwachtingen van de Nederlandse reisbranche.
‘Salt Lake City is onze negende bestemming vanaf Schiphol’, zegt Cantarutti. ‘Vooralsnog staat de route alleen als zomervlucht in de systemen, maar onze ambitie is om het hele jaar door te vliegen. Voor de Nederlandse reisbranche is Salt Lake City met name interessant als toegangspoort tot meer dan twintig nationale parken die op twee uur rijden liggen, zoals Bryce Canyon, Yellowstone en de Rocky Mountains. Het is een fantastisch gebied voor buitensporten, zoals fietsen, wandelen en raften. Ik ken de Nederlanders als een actief volk, dus ik verwacht zeker belangstelling voor deze nieuwe route.’
Volgens Cantarutti ontsluit de lijndienst naar Salt Lake City een groot gebied waarvoor eerder vanuit Nederland twee keer moest worden overgestapt. ‘Nu kun je naar allerlei bestemmingen in Idaho, Montana, Arizona en Utah met maar één transfer.’
Op de foto: sales manager Jan Feenstra en directeur Europa Perry Cantarutti van Delta Air Lines
Delta in Nederland: feiten & cijfers
Delta ziet Schiphol als een belangrijke hub in haar netwerk, uiteraard dankzij de nauwe samenwerking met KLM. Deze zomer voert de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij tot negentien vluchten per dag uit naar Atlanta, Boston, Detroit, Minneapolis/St. Paul, New York JFK en Newark, Portland, Salt Lake City en Seattle. In 2014 werden 2,5 miljoen passagiers vervoerd tussen Amsterdam en Noord-Amerika. Het marktaandeel van Delta op de transatlantische routes is zo’n 30 procent. Samen met KLM worden er tot 35 non-stop vluchten per dag aangeboden naar 21 bestemmingen in Noord-Amerika. Delta Air Lines, KLM, Air France en Alitalia delen de kosten en opbrengsten van alle vluchten tussen Europa en Noord-Amerika. Daardoor maakt het voor de airlines niet zoveel meer uit wiens naam op het toestel staat en kunnen zij prijsafspraken maken.