In mijn onnozele jaren probeerde ik via internet eens een reactie van Ryanair te krijgen, vanwege de een of andere schurkenstreek.
Je wekt nog eerder je dode opa tot leven.
De KLM kan niet genoeg geprezen worden om haar social media-beleid. Binnen een uur krijg je antwoord op Facebook en Twitter.
Heb je er wat aan? Ik nam de proef op de som, nadat ik weer eens zeven uur was vastgeschroefd in de economy, een marteling die niet alleen bij KLM voorkomt.
Ik twitterde: “Nav economy-vlucht Airb330-300 Vancouver: hoop dat er ondergrens komt aan stoelen proppen en decline leuning; dit was ergerlijk krap.”
Binnen een half uur kreeg ik antwoord: “Hallo Harri. Wat vervelend om te horen dat de stoel niet naar wens was. Heb je verder wel een fijne vlucht gehad?”
Dit was het antwoord waarop ik jaren wachtte.
Ik reageerde: “@KLM: Dit klinkt toch een beetje als: ‘Afgezien van de moord mevrouw Lincoln, hoe vond u het toneelstuk?’ ”
Amstelveen ging niet mee in de grap en postte: “We vinden het jammer om te horen dat het comfort van deze vlucht niet aan jouw verwachtingen heeft voldaan, Harri.”
En: “Wellicht is het een idee om tijdens je volgende vlucht een Economy Comfort-stoel of een stoel met extra beenruimte selecteert. Meer hierover lees je op…”
Ik: “@KLM Begrijp ik dat het basisproduct (economy) bewust ondermaats wordt gehouden? Jullie verjagen zo klanten naar Emirates enz.”
Zij: “Harri, net als andere luchtvaartmaatschappijen stemmen wij onze vliegtuigstoelen en beenruimte af op de gemiddelde…(enz.)”
Zo’n conversatie is natuurlijk oneindig en na drie keer handig ‘Harri’ lijkt het alsof je met vrienden zit te chatten en denk je: ‘Ik ga de stemming niet verpesten.’ En je post dus níet dat de gemiddelde economy bij veel maatschappijen van ‘kleine-mensenlanden’ vreemd genoeg een stuk hoger ligt: Qatar, Kingfisher, Thai, Asiana… allemaal een pitch van 34 inch, tegenover KLM, Lufthansa, Turkish rond de 31.
Ik verwacht dat Economy binnen twee jaar een prijsstel-tool wordt, zoals je bij Kruidvat vergeefs komt voor het wrakkige keukenkrukje van € 3,95 uit de Op=Op Actie, maar naar buiten loopt met een groter krukje van € 19,95.
Maar: chapeau voor het gevoel van comfort en welbehagen dat KLM weet te creëren. En ik ben inderdaad een keer bliksemsnel geholpen.
Maar door wie eigenlijk!?
Ik gok dat een empathische oma/ex-stewardess elke dag de tweets in een leunstoel bij het raam zit te beantwoorden om een centje bij te verdienen.
Nou, dat doet ze dan goed.