
Op vakantie gaan blijft populair onder Nederlanders. Twee derde van de Nederlanders zou nog wel vaker op vakantie willen gaan. Voor zeven op de tien is vakanties het belangrijkste bestedingsdoel wanneer ze meer geld zouden hebben.
Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism heeft uitgevoerd ten behoeve van een update van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030.
Het positieve sentiment rond vakanties zal zich de komende jaren vertalen in een verdere groei van de vakantiemarkt, zegt onderzoeksdirecteur Kees van der Most van Trends & Tourism.
‘Beperkingen qua tijd en geld zorgen er echter voor dat de groei gematigd zal zijn.’
De verwachting is dat het aantal vakanties vanaf 2024 met gemiddeld 1 à 1,5 procent per jaar (= 400.000 vakanties) zal groeien naar 40 miljoen in 2030.
Daarbij zal er zowel groei zijn voor binnenlandse- als buitenlandse vakanties. Voor binnenlandse vakanties betekent dit een trendbreuk met de periode van voor corona, toen vooral sprake was van stabilisatie.
In de toekomstvisie worden 15 trends onderscheiden die de vakantiemarkt de komende jaren gaan bepalen. Genoemd worden: een groei van korte vakanties, het meer van de gebaande paden af gaan (niet de massa achterna) en een toenemende interesse in natuur beleven tijdens vakanties.
De komende jaren zal klimaatverandering een steeds grotere rol spelen in het vakantiegedrag. Dit vertaalt zich in trends als meer duurzaam op reis gaan, alsmede het aanpassen van vakantiegedrag (bestemming of periode) aan veranderende weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering.
Wensenlijst
Bijna de helft van de Nederlanders die de komende jaren op vakantie wil gaan, zegt een bucket-list te hebben. De bucket-list wordt gedomineerd door verre bestemmingen. Bovenaan staan Amerika, Japan en Indonesië. In de top 10 staan echter ook enkele Europese bestemmingen. Hoogst genoteerde Europese bestemmingen zijn IJsland en Noorwegen op plek 6 en 7.
Foto: Kees van der Most.