
Nico van der Veer, directeur Retail van TUI Nederland, gelooft absoluut in de combinatie van een reisbureau met een hippe koffiezaak als Starbucks. ‘Ik geloof zeker in een dergelijke combinatie, dan ga je een fun-element toevoegen. De doelgroep mensen die het geld en de tijd heeft om in zo’n gelegenheid te vertoeven, is ook onze doelgroep.’
Van der Veer komt aan het woord in de nieuwste uitgave van TravMagazine, waarin hij een toelichting geeft op de nieuwe tariefstructuur van TUI at Home, de ZRA-formule van TUI.
Zoals eerder gemeld gaat TUI at Home de boekingsfee voor zijn ZRA-formule per 1 april verlagen. In TravMagazine geeft Van der Veer naast een toelichting ook zijn visie op ontwikkelingen binnen de ZRA-sector. Ook vertelt hij over de uitbreidingsplannen van de eigen reisbureaus.
Wat vind je van een kwaliteitslabel voor ZRA’s?
‘Daar sta ik zeker niet negatief tegenover. Zoiets zou vanuit de ANVR moeten komen, met ondersteuning van partijen in de branche. Welke criteria er moeten gelden? Ik denk aan ondernemerschap, financieel inzicht, kennis van marketing, strategisch inzicht, solvabiliteit en vooral veel productkennis. Een ZRA kan alleen goed functioneren als deze over veel kennis beschikt. Maar ook zaken als de privacywetgeving, de AVG, en aansprakelijkheid dienen geregeld te zijn. Daar wordt veel te licht over gedacht. Er wordt te makkelijk gedacht over de verantwoordelijkheid van de ZRA. Daarom nemen wij de verantwoordelijkheid over van de aansprakelijkheid die je loopt als de klant onderweg iets overkomt en jij bent als MRA touroperator geworden.’
Dus ook aansprakelijkheid bij dynamic packaging?
‘Ja, mits een TUI-product is geboekt of geboekt is bij partners waarmee we afspraken hebben gemaakt. Dus als je een hotelletje in Timboektoe boekt zonder dat wij dat weten of akkoord op hebben gegeven, dan heb je wel een probleem. Maar wij hebben een uitgebreid assortiment, ook beddenbanken. Maar haal Florida maar eens leeg als er een orkaan dreigt. Wij als TUI zetten dan een eigen vliegtuig in als het nodig is. Daar kan de MRA van meeprofiteren. Als er iets gebeurt, dan staat er een grote organisatie achter je. We hebben eigen mensen op de bestemmingen zitten. We ontzorgen, dat is de kracht van onze organisatie.’
Komt er nog vernieuwing in de retail?
‘We kijken naar een 2.0 versie van onze winkels, maar dat blijft lastig, want de veranderingen gaan snel. Je moet het voor de klant leuk maken om naar de winkel te komen. Ik kijk wel naar retailformules buiten de reiswereld, zoals de winkel van Renault aan de Champs-Elysées in Parijs. Daar kunnen mensen hun eigen auto samenstellen.’
Lees alle achtergronden in TravMagazine 5.
Foto: Nico van der Veer.