'De businessmodellen groeien naar elkaar toe' - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

‘De businessmodellen groeien naar elkaar toe’

Door: | 1 mei, 2015

Met Travel Tomorrow zijn we goed op streek. We hebben inmiddels onze tweede bijeenkomst bij Cap Gemini gehad, met 35 bedrijven als deelnemer. Tot nu toe is iedereen laaiend enthousiast.

We kijken met elkaar op een creatieve manier naar de reisbranche van de toekomst. We hebben nog één dag te gaan, in mei, voordat we op 16 juni ons afsluitende symposium hebben in de Jaarbeurs. Daar presenteren we ons eindrapport. Het ANVR Reisretailsymposium, voorafgaand aan de bekendmaking van het beste reisretailbedrijf van Nederland, vond ik erg bemoedigend. De impliciete boodschap was dat het businessmodel van de traditionele reisagent eindig is en dat we de draai aan het maken zijn naar een nieuw toekomstbestendig businessmodel, waarbij de reisagent feitelijk veel minder afhankelijk wordt van zijn bemiddelende rol.

De moderne reisagent koopt zijn eigen product in en stelt zijn eigen assortiment samen. De businessmodellen van touroperators en reisagenten groeien naar elkaar toe. Ik word er blij van als ik zie welke enorme draai de sector heeft gemaakt. Vijf jaar geleden was zoiets niet bespreekbaar, behalve bij een select groepje agenten.

De jurydag voor de verkiezing was enorm leuk. De provinciaal winnaars blijken stuk voor stuk dijken van bedrijven. Die zijn al lang met de toekomst bezig. Reiswerk gaat ondertussen verder met de masterclasses voor docenten. Deze bijeenkomsten, waar docenten helemaal worden bijgepraat, worden goed bezocht. Dat is erg belangrijk, want docenten van toeristische opleidingen staan wel aan de basis van onze branche.

(Visited 137 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel