Goed nieuws aan het begin van de Vakantiebeurs: de Nederlander gaat dit jaar even vaak op vakantie als afgelopen jaar. Hiermee komt een eind aan de lichte daling van de afgelopen twee jaar, zegt NBTC-NIPO Research, dat grootschalig onderzoek hield naar de vakantie-intentie van de Nederlander.
Er is echter één maar: echt herstel van de vakantiemarkt zal nog wat langer op zich laten wachten, zo verwachten onderzoeksdirecteuren Kees van der Most en Ad Schalekamp, die traditiegetrouw op de vakdag van de Vakantiebeurs hun onderzoeksresultaten presenteren.
Vaker
In december 2014 vroeg NBTC-NIPO Research 20.000 Nederlanders naar hun vakantie-intentie voor 2015. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 70 procent van de Nederlanders dit jaar op vakantie wil gaan. Vergeleken met vorig jaar betekent dat een daling van zo’n 1,5 procentpunt. De groep die zegt vaker op vakantie te gaan is echter groter dan de groep die minder vaak op vakantie wil gaan. Per saldo is dus sprake van stabilisatie van het aantal vakanties. Alle Nederlanders samen zullen in 2015, naar verwachting, zo’n 35 miljoen vakanties ondernemen. Dat is net zoveel als in 2014.
Inhaalvraag
De aantrekkende economie en toenemend consumentenvertrouwen vertalen zich niet direct in meer vakantiebestedingen. ‘Er is sprake van inhaalvraag in andere sectoren’, zegt onderzoeksdirecteur Kees van der Most. ‘De consument heeft de afgelopen jaren stevig bezuinigd op de aanschaf van huizen, auto’s, een nieuwe keuken, dat soort zaken. Nu de economie aantrekt en de consument weer vertrouwen heeft om geld uit te geven, zal hij in veel gevallen eerst geld besteden aan die nieuwe auto of nieuwe keuken. Dat gaat ten koste van het beschikbare budget voor vakanties.’
Foto: Kees van der Most (links) en Ad Schalekamp van NBTC Nipo Research.