
De failliete campingreis-specialist Vacansoleil maakt een doorstart. Het Franse Maeva Campings, het online reisbureau van Pierre & Vacances-Center Parcs, neemt de naam en website van de Nederlandse campingaanbieder over.
Dat heeft de curator van Vacansoleil dinsdag bekendgemaakt. De doorstart heeft een bescheiden omvang. Maeva neemt in eerste instantie acht tot tien medewerkers van Vacansoleil over. Zij worden de wegbereiders van het nieuwe Vacansoleil, zegt curator Ben Arends.
‘Wij hebben vandaag de medewerkers geïnformeerd dat een complete herstart van de héle organisatie helaas niet mogelijk is. De huidige uitkomst is het meest zinvolle dat wij op dit moment voor Vacansoleil konden realiseren. Vacansoleil en het businessconcept krijgen in ieder geval echt een nieuwe kans.’
Maeva neemt niet de organisatie en accommodaties van Vacansoleil over. Deze gaan de curatoren in een later stadium verkopen.
Pierre & Vacances-Center Parcs Group is leider in Europa op het gebied van dicht-bij-huis vakanties, zegt het bedrijf. Het concern werkt via haar vier merken Pierre & Vacances, Center Parcs, Adagio en Maeva.
Maeva gaat nu stap voor stap het bedrijf opnieuw opbouwen. Doel daarbij is om zo snel mogelijk op te schalen.
´Het businessconcept van Maeva sluit heel erg goed aan bij de activiteiten van Vacansoleil´, zegt directeur Nicolas Beaurain van Maeva.
´Vacansoleil is een goed en sterk merk met meer dan vijftig jaar ervaring in de Europese kampeermarkt. We zijn ontzettend blij dat we dit kunnen behouden en het merk een nieuwe toekomst kunnen geven. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen. Met deze overname wil Maeva bijdragen aan de dynamiek van de campingsector. Wij gaan daar de komende maanden hard aan werken.´
Vacansoleil werd eind september failliet verklaard door de rechtbank Oost-Brabant.
Vacansoleil stond in de afgelopen periode onder zware druk, liet de touroperator voor campingvakanties weten. Vanuit het verleden had het bedrijf een hoge schuldenlast. Daarnaast zakte tijdens de coronapandemie de verkoop van campingvakanties in en moest extra financiering worden aangetrokken. Door een combinatie van gestegen rente, hoge aflossingslasten en de hoge inflatie kwam het bedrijf in de problemen.
Bij Vacansoleil werkten circa 300 mensen. De omzet in Nederland in 2022 bedroeg 90 miljoen euro (bron: Top 50 Travmagazine, red.). Vacansoleil verklaarde jaarlijks voor bijna een half miljoen mensen de vakantie te regelen. (Foto Shutterstock).