
Het aantal Nederlandse cruisepassagiers is in 2016 met 3,7 procent gedaald naar 101.000. Dat blijkt uit cijfers die CLIA Nederland woensdag presenteerde.
Tevens werd bekend dat Nico Bleichrodt (Holland America Line) opnieuw voorzitter is van CLIA Nederland, als opvolger van Erik Schuffel (MSC). Bleichrodt was al eerder vier jaar voorzitter van CLIA Nederland en vervult deze functie nu opnieuw tot mei volgend jaar. Een aanwijsbare reden voor de dalende cijfers in Nederland is volgens Bleichrodt niet te geven. ‘Er was afgelopen jaar veel politieke instabiliteit, maar in hoeverre dat een rol speelde is niet duidelijk.’
Bleichrodt is optimistisch voor komende jaren. ‘Uit onderzoek van Nipo blijkt dat 31 procent van de Nederlanders een cruise op zijn verlanglijstje heeft staan. Dat zijn vier miljoen potentiële passagiers.’
Na het topjaar 2013 met 114.000 passagiers is de cruisemarkt in Nederland licht gedaald. CLIA blijft zich inspannen om cruise-bewustheid in Nederland verder te vergroten, aldus Bleichrodt. Zowel richting consument als trade.
Waar de kop van het artikel doet vermoeden dat de cruisemarkt verkleind is (zou zijn) begrijp ik uit het CLIA persbericht dat haar leden voor de Nederlandse markt minder bedden beschikbaar hadden. Dit vanwege de sterk groeiende vraag naar cruisevakanties op grote markten als Duitsland en Engeland alsmede vanwege de verschuiving van Amerikaanse cruisereizigers vanuit de Middellandse Zee naar typisch Nederlandse vaargebieden als Noord-Europa. Rederijen hebben hierop ingespeeld met hun allocatie per markt en dit in het nadeel van Nederland. De berichtgeving zou mijns inziens volledig zijn als de daling (ook) in verband wordt gebracht met de terugloop van de verkoopcontingenten voor de Nederlandse markt.