
Het toch al slechte jaar van vliegtuigbouwer Boeing is nog slechter geworden. De kans bestaat dat de crisis rond de Boeing 737 MAX zich uitstrekt naar volgend jaar.
Dat meldt althans de Amerikaanse nieuwszender CNN. De vliegtuigbouwer, waarvan de goed verkopende 737 MAX al sinds maart dit jaar aan de grond staat na twee fatale crashes, verklaarde afgelopen week dat er mogelijk opnieuw vertragingen zijn bij het weer in de lucht krijgen van de MAX. Tijdens recente tests in een simulator kwam opnieuw een mogelijk probleem aan het licht, dat de neus van het toestel omlaag drukt.
Het zou gaan om een fout in een microprocessor. Het is niet zeker of de microprocessor een rol speelde bij de twee fatale crashes, maar het risico is te groot om er geen aandacht aan te besteden, zegt CNN op basis van bronnen binnen het bedrijf.
Als de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA besluit dat er naast de eerder afgesproken software-update ook een reparatie aan de hardware moet plaatsvinden, kan de ingebruikname van de 737 MAX verder worden vertraagd. Dat betekent dat de MAX op z’n vroegst eind dit jaar weer de lucht in kan, of mogelijk later. Boeing liet eerder weten dat de MAX pas de lucht in mag als de veiligheid gegarandeerd kan worden.
Goedkeuring
Zelfs als de FAA goedkeuring geeft, zijn de problemen van Boeing niet voorbij, want 80 procent van de bijna 400 toestellen die aan de grond staan, is in handen van buitenlandse airlines. Buitenlandse luchtvaartinstanties hebben al laten weten zelf de veiligheid van de toestellen te willen onderzoeken.
Ondertussen heeft Boeing eind dit jaar bijna 400 geproduceerde toestellen van het type 737 MAX op voorraad, die nog uitgeleverd moeten worden. Deze kunnen pas worden geleverd nadat de bestaande toestellen die al in handen zijn van de diverse airlines zijn gerepareerd.
De eerste prioriteit van Boeing is het oplossen van de problemen van de 381 toestellen die al tot de bestaande vloot van klanten behoren. Daarna moeten alle uit te leveren toestellen worden gefixt, getest en uitgeleverd. Dat kan tot in 2020 duren. Boeing krijgt pas betaald als een toestel officieel is overgedragen aan de klant.
September
Experts lieten eerder weten te verwachten dat de MAX in augustus weer zouden kunnen vliegen. Dat lijkt nu te optimistisch. De drie Amerikaanse maatschappijen die de MAX in hun vloot hebben, Southwest, United en American Airlines, hebben hun vluchten het type toestel al tot halverwege september geannuleerd.
Uit onderzoek na de crashes met de toestellen van Lion Air en Ethiopian Airways bleek dat beide ongelukken door eenzelfde softwareprobleem zijn veroorzaakt. Een automatisch veiligheidssysteem, het zogenaamde MCAS-systeem, zou de neus van het vliegtuig voortdurend naar beneden hebben gedrukt, terwijl dat niet nodig was. (Foto: Boeing).